És vajon TE merre mennél Pécsett bringával? És hogyan?
A kérdés – évtizedek után – nem költői. Komoly esély látszik arra, hogy Pécs városa végre nekigyürkőzik és megoldja a problémát: amely probléma mi magunk volnánk kerékpárosok, személyesen.
Évtizedek után úgy látszik, hogy a város vezetése komolyan veszi a kerékpározásban megtestesülő lényegi közlekedési alternatívát, és gyűjti az információkat, miképpen tehetné a várost élhetőbbé a közlekedés olyan fejlesztésével, amelyben a bringázás fontos szerephez jut.
Csakhogy a bringás mozog, nehéz megszámolni. Amellett a bringás vagy csak készenlétben tartja a cangát, hátha módja lesz egyszer használni, vagy rejtekutakon jár, vagy… sok lehetőség van.
Itt és most viszont föltesszük a kérdést: vajon ki merre menne kerékpárral? Munkába, iskolába, óvodába, (be)vásárolni, okmányirodába, pontyosvesszőt tenni a Malomvölgyi tó vizére – bármiért? Várjuk az ötleteket itt a KerékVárosban, de a személyes e-maileken is.
A gondolkodást megkönnyítendő alább fölsorolunk pár ötletet. Útvonalakra és „keramódokra” (a szakszavakat kedvelő ínyenceknek: intermodalitásokra). Először lássuk, merre is volna fontos, hogy a városban kerékpárral jól és biztonságban járható „főutak” készüljenek. Szerintünk ezek közül a legfontosabbak:
A Belváros. A Széchenyi tér kiemelkedő kerékpáros csomópont, és fontos volna a belvárosi egyirányú utcák kerékpározásra való kijelölése. Ám ezek az utcák szűkek. Jobb volna a Király utcát használni kerával, egyúttal a baromorcájú módon a gyalogosokat riogató kétkerekű hazardőröket keményen büntetni? Vagy nem? Sakkozzunk: pusztuljon a gyalog?
Belváros – Budai vám. Megoldatlan szakaszok, veszélyes kereszteződések. Fontos volna valóban eljutni bringával a Belvárosba a Budai vámtól?
Belváros – Pote. Egyetemisták! Hiányzik nektek a Hungárián az összeszorított foggal centikre előzgető bömcsis?! Vagy jobb volna a Nagy Jenő utcát cangabaráttá tenni? Kijutni a Szigeti úton a FEEk-re is, meccsre is?
A K20 befejezése a hiányzó szakaszok bepótlásával (ennek a kerékpárútnak is de szép neve van… szal ez vezet a Domustól az Urán buszvéghez), a K1 rá- [vissza-] kötésével a Domusnál (valljuk be, ez a K1 név se rossz… a Domustól vezet Kertvárosba, majdnem a Nevkóig, sőt: ki a Malomvölgybe!). Némi állapotjavítással, hogy ne kelljen már annyi, a kátyúkon kivert protkón áttekerni, hm? Vagy necces?
Nyugati városrész – Cserkút. Na, ez végképp állat. Kerával eljutni a barkácsáruházakig, pláne a Munkaügyi Központig – na neee. Ezt ugye senki sem gondolja komolyan!Budai vám – Kozármisleny. Misleny jólmenő település, sokan járnak Pécsre, miért ne tehetnék ezt akár kerával is? És ez lehetne egy frankó bringatúra-vonal kezdete is: a Villány-Siklós Borút felé akár. Figyelem: a kerékpár jármű, vezetni nem szabad alkoholos befolyásoltság alatt. A pincék így csak mint végcél tekinthetők!
Budai vám – Bogád. Bogádra sokan költöznek Pécsett dolgozók, iskolába járók. Vagy kevesen?
És vázlatosan: Budai vám – Árpádtető (> Mecsextrém); Cserkút – Szentlőrinc (>> Ormánság); K1 – Verseny u. – PEEX – Pellérd – Görcsöny (>> Ormánság).
Az ínyenceknek fölkínáltuk az intermodalitást. Ez a randa szakszó nem mást takar, mint azt, hogy amikor az ember el akar jutni valahonnan valahová, akkor többféle eszköz, azaz közlekedési mód közül válogathat. Megteheti ugyan, hogy foggal-körömmel ragaszkodik ahhoz az egyetlenegyhez, amit szűk kis agya hűvöséből előbányásznia sikeredett – mindannyian ismerjük az Énabarom típusú béemvén a gyereket az agglomerációból a Mátyásba hurcibáló szülő esetét, de már ugyan ne ez legyen a cél. Vagy mégiscsak ez legyen?
Jól kitalált városokban a (közlekedési)mód-váltásokat ötletes megoldásokkal segítik. A közlekedésimód-váltás pedig maga az intermodalitás. Erre két ötlet alább.
A P+R fogalmát mindenki ismeri: Park’n’Ride: parkolj és utazz. A B+R, Bike’n’Ride még nem annyira ismert. Ám létezik. Sőt: passzív és aktív válfaja is ismert. Passzív formájában betekerek a vasút- (HÉV-, metró-, satöbbi) állomásra, leteszem a cangát egy őrzött helyen, fölszállok az elővárosi vasútra, bebuszozok a munkahelyemre és hazafelé visszagöngyölítem ezt az egészet. Aktívan a bringázz és utazz azt jelenti, hogy a buszvégen fölcsatolom a cangát a buszra (peron, buszeleji sínek, tudomisén), a célnál leveszem és tekerek tovább.
Mármost az a nagy kérdés, hogy Pécsett melyiket és mikor és főleg hova.
Nem győzzük eleget mondani, hogy végre megtörtént az, amire két évtizede (vagy több) várnak a pécsi bringások: esély van arra, hogy a város közlekedését úgy alakítsák ki az erre hivatott szakemberek és politikusok, hogy az mindenkinek jó legyen. Fontos, hogy megismerjék a kerékpárral közlekedők és a bringával suliba járás lehetőségére csak mint a távoli meleg foszlócskalács ígéretére vágyón tekingetők véleményét a döntéshozók.
Csekélyértelmű medvebocsként úgy véljük, a demokrácia nem a fellengzős elveken, hanem azon múlik, hogy miként tudjuk mindennapi dolgainkat felelős állampolgárként megoldani. Erre most esély kínálkozik. Fontos, hogy ne szalasszuk el. Minden bringás véleménye lényeges, és itt a fórum a Kerékvároson, ahol el lehet és el kell mondani.
Simor Árpád
Sziasztok!
Nos, egy apró kiegészítés: nem csak a bömbis agrárszökevényektől kell óvakodni nekünk két-kerék-kedvelőknek. Hanem ott vannak a vóvósok, meg a négykarikások is… szeretnek azok is szemétkedni…(tisztelet a kivételnek)
Gyalogos frontról pedig részeg idős bátyók (vagy beesik eléd az útra, vagy nem), semmiből gyök 2-vel előszáguldó idős nénék is (olykor járókerettel, vagy kerekes szütyővel felfegyverkezve) és a többi, etc., usw….
Amúgy, jómagam Fehérhegy és a Boszorkány utca (gyerekkórház fölött) közti szakaszon szoktam ingázni, így a Hársfa út, Kálvária út ahol két keréken jópárszor előfordulok.
Egy-két autós errefelé szereti próbálgatni, hogy a cangásnak hány millimétere van még a padkáig, vagy a parkoló kocsiig, de a nagytöbbség normálisnak és figyelmesnek nevezhető…
Sziasztok!
Nem járok nap mint nap munkába bringával, de délutánonként, hétvégente szívesen rovom a kilómétereket városon belül és kívül is. Általánosságban nincsenek rossz tapasztalataim a közlekedés többi résztvevőjével. Ettől függetlenül persze fontosnak tartom a kerékpárutak építését, kerékpáros útvonalak kijelölését, de mindenek előtt talán az utak állapotának javítását, kátyúk betömését – kiemelten az útpadka közvetlen környezetére, amihez tartanunk kell – sürgetném. Ez mindenki érdeke függetlenül attól, mivel is közlekedik.
Én régebben a Kertváros-egyetem vonalat jártam gyakran bringával, de leszoktam róla főleg azért, mert ha valami dolgom volt a belvárosban, nem nagyon tudtam hova rakni a biciklit. Manapság csak „átutazok” a belvároson, amikor hegyibiciklizni indulok. Jellemzően kerülöm a forgalmas utakat, gyakran tekerek inkább a járdán, robogóval járva megszoktam, mennyire semmibe vesznek a nagyobb járművel közlekedők, kerékpárral nem kockáztatok a veszélyesebb részeken. A szűk belvárosi utcákban őszintén szólva nem szoktam problémát csinálni az egyirányú utcákból, persze elővigyázatos vagyok, mindazonáltal nyugodtabb lennék, ha ezt táblákkal engedélyeznék. A gyalogosoktól sűrűn terhelt utcákat általában kerülöm, nem szeretem kerülgetni őket, gyalogosként én se tekergetem folyton a fejemet egy sétálóutcában, merről jöhetnek biciklivel.
Összességében biztos, hogy többet használnám a kerékpárt közlekedésre, ha a kerékpárutak legalább a város tengelyei mentén jobban (pontosabban egyáltalán) ki lennének építve, és több lehetőségem lenne a belvárosban elhelyezni a gépet.
Nekem speciel az a gondom a kerékpáros közlekedéssel,hogy elég sok autós olyan szűken előz meg,hogy éppen csak el nem éri a kormányomat (ezt is tanítani kellene nekik). Még mielőtt valaki lefikázna szólok én is vezetek autót,tudom miről beszélek. Visszatérve a többsége normális és türelmes, vagyis annak látszik. A másik,hogy nagyon nem jó a járdán kijelölni a kerékpárutat mert a gyalogosokkal mindig is lesznek problémák mert vagy nem tudnak vagy nem akarnak odafigyelni arra,hogy körülöttük bringások is közlekednek. Azokról az emberek közt szlalomozó száguldozó barmokról már nem is beszélek akiket le kellene rugdosni a bringáról. Van egy kerékpárútvonal építési javaslatom: Pécs-Szigetvár-Barcs
hmm.. jól látom a terveket nézegetve, hogy ez a nagy kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés néhány tábla kihelyezésével lesz abszolválva?
A kerékváros oldalán megjelent cikk kapcsán fejteném ki véleményem. Egy gyakorta használt útvonallal kapcsolatban írom le észrevételeimet, ez az Uránváros és Széchenyi tér közötti útszakaszokat jelenti.
A Belváros-Uránváros között számomra célszerű megoldás a Szigeti út, alapvetően elég széles talán egy kerékpáros sáv kialakítása lehetséges lenne rajta. Egyetlen megoldás bosszant csak, a Magyarürögi kereszteződése előtt pár méteren kialakított gyalog és kerékpár út, amelyet most már mindenképp kötelező használnom, jó lenne erre vmi kiegészítés, hogy ne feltétlenül kelljen így tenni, ha vki mégsem az ajánlott kerékpáros útvonalon érkezik.
Keleti irányba haladva a Rókus sétány vonalában található gyalogos átkelőhelynél elég kellemetlen, hogy az út jobb szélét szűkítették, így a gépkocsi vezetők még a járdaszigetnél is kis oldaltávolsággal előznek.
A Hungáriának a problémás szakasza a Petőfi kereszteződésétől kezdődik szerintem, hiszen a Belváros felé itt szűkül össze az út. Szerintem a Nagy Jenőt ilyen szempontból kár keleti irányból történő kerékpáros útvonalnak használni, hiszen csak plusz egy baleseti forrást jelentene a balra kanyarodás, viszont nyugati irányból érkezve előnyös lehet, főleg, ha a Szigeti útra kis ívben rákanyarodva egy kerékpáros sávra érkezne a biciklis. Bár ennek igazán, akkor volna nagy előnye, hogyha a Kóczián Sándor utcától kezdve hajtanánk rá, így legalább egy kis szakaszon a Hungária használata nem volna szükséges. A hátrányt ebben az esetben a Petőfi kereszteződése jelentené, ugyanis így nem lenne jelzőlámpás irányítás, ami napközben a nagy forgalom miatt szerintem szükséges.
Keleti irányból folytatva az utat a Petőfi kerszteződésétől a Hungárián nem igazán tudom mi javíthatna a helyzeten. Talán forgalomcsökkentés? A parkolóhelyek szükségesek az árurakodáshoz, úgyhogy azok mindenképp maradnának, gondolom. A buszok is nagy gyakorisággal járnak arra, valószínűleg nekik sem jó, hogy kerékpárost kell előzniük ezen a keskeny szakaszon. Szóval erre a szakaszra kíváncsi lennék, milyen megoldást lehetne találni? Esetleg kerülő útvonal a Jászai Mari, majd Garay János utcákon?
A Ferencesek utcájától egészen kellemesen lehet menni, ha az ember ráérősen bóklászni akar, akkor végig is poroszkálhat rajta, ha meg siet, akkor a Váradi Antal utcáról rákanyarodik valamelyik balra nyíló utcára és ott gyorsan tud haladni.
Esetleg az Ifjúság útja az, amely jó útvonalnak tűnhet, azonban a Belváros felé a Kodály Zoltán utcától kezdve erősen emelkedik, ezért én inkább nem szoktam erre menni, viszont ellenkező irányba igen jó a Ferencesek utcájából majd, az Alkotmány utcából érkezve folytatni az utat az Ifjúságon.
Remélem hosszúra sikeredett felvetésem hasznosnak bizonyul és valamennyi plusz információval szolgál Önnek. A későbbiekben ha megengedi megírnám tapasztalataimat és esetleges ötleteimet Egyetemváros és Kertváros közötti útvonalról, amelyen gyakran szoktam még járni.
Véleményét szívesen fogadom az előbb leírtakkal kapcsolatban!
Üdvözlettel:
O. Gy.
(név és cím a szerkesztőségben)
fruszt, két megjegyzés!
Egy, hogy a rajzból télleg az jöhet le, amit írsz, de ez egy szemléltető rajz volt, aminek alapján néhány arc megpróbálta összetolni, hogy mit lehetne a leggyorsabban, szinte nulla forintból megtenni, hogy javuljon a helyzet bringázásfronton – és pl. a Városházáról is erre kértek javaslatot.
„Képünk csak illusztráció”, mondhatnám elég cink pofával, de nem teszem.
Azért sem, mert [kettő] gondolj csak bele: néha télleg elég lehet egy tábla, egy fölfestés, egy sáv, egy gesztus. És csak ahol nagyon kell pl. kerékpárút, vagy egy áteresz az elkerülő alatt (!), ott és csak ott kelljen a városnak mélyebben a zsebébe nyúlnia. Sztem ez így működhet jól.
http://urbanista.blog.hu/2010/06
/29/lampaoszlopok_a_most_epulo_pecsi_kerekparut_kozepen
Ez is a „város vezetése komolyan veszi a kerékpározásban megtestesülő lényegi közlekedési alternatívát” része lenne?
Amúgy nekem is az a véleményem, hogy nem kellene a városnak mélyen a zsebbe nyúlni, vannak tartalékok, ahova kerékpársávot lehetne felfesteni (pölö Építők útja), ahol meg lehetne engedni, hogy a kerékpáros szembe menjen az egyirányú forgalommal (Nagy Jenő, stb.).
A „városházától erre kértek javaslatot” (bababringa) című ügyről lehetne többet tudni? Nem arra gondoltak, hogy mindenki szerkesszen öntevékeny ilyen fasza térképeket, amiből meg meg jól nem lesz semmi?
bababringa, teljesen jogos, úgy tűnik a cikk felütése túlzott optimizmust ébresztett bennem. 🙂
másrészt egyre gyakrabban merül fel bennem a felfestések létjogosultságának kérdése kertvárosban kerekezve, ahol sok szép széles járda (pl nevkó környéke) alkalmas lenne kerékpáros közlekedésre, de a szeparálatlan gyalogosforgalom nagyban nehezíti a dolgot. ez akkor tűnt fel, mikor múltkor bringával voltam, és sietnem kellett.. néhány csík és piktogram az úttesten csodákra lenne képes, és tényleg nem egy zsebbenyúlós valami.
Sziasztok!
E hét kedd óta járok munkába és mindenhová bringával és most igyekszem mindenre rákeresni ami ezzel kapcsolatos.
Rettenetesen megdöbbentem, amikor Pécs kerékpárútvonalát illetve az „ajánlott útvonalak” térképét megláttam.
Egy megyeszékhelyen tényleg ennyire nincs pénz a kerékpárutak építésére?3 rövid szakasz a tényleges…ez egyenlő a nullával.Nevetséges…
Többnyire a Szigeti úton, Mártírok útján stb kerekezem, szerintem régi bringástól lestem el, hogy a régebbi kukákhoz oda tudom lakatolni a bicajt /mert az új EKF-re gyártottakhoz már nem, ami persze jó, ha van más amihez lezárjam/, de ma a Széchenyi téren megdöbbentem, hogy milyen kevés lehetőség van parkolni.Egy hirdetőtábla egyik csövén kötöttem ki vele.
Ha tudtok jó parkoló helyeket légyszíves írjatok!