Kétkeréken „Esőváros”-ban

Esővárosban, azaz a bajorországi Regensburgban. A helyiek egyébként tiltakoznak az ellen a kijelentés ellen, miszerint onnan a név, hogy itt állandóan esne az eső. Valójában a Regen nevű folyóról kapta a város a nevét, amely itt torkollik a Dunába. De vajon ezt a folyót miért nevezik „esőnek”?

Kétkeréken esővárosban

Jelenleg Esővárosban kerekezek, mivel itt dolgozom majdnem egy éven keresztül (a bajorokat igyekszem megtanítani magyarul). Külföldi munkámra pedig többek között kerékpárom is elkísért, hiszen ebben a városban is a legpraktikusabb és mondhatni leggyorsabb közlekedési mód a biciklizés. A regensburgi bringás tapasztalataimat pedig szeretném megosztani a Kerékváros online olvasóival is. Így többször is jelentkezni fogok hosszabb-rövidebb írásokkal a fenti cím alatt. Remélem, hogy példáim tanulságosak lesznek az otthoniak számára is.

Alábbiakban szeretném összegezve vázolni a regensburgi kerékpárosok helyzetét. Ez sem lesz dicshimnusz, bár a magyarországi állapotokhoz képest bizonyára Kánaánként hathat néhány tény. Mint például az, hogy Regensburgban alig van olyan utca, ahol a járda mellett ne lenne (más burkolattal élesen elkülönített) kerékpárút. Ahol ez nincs, ott pedig nagy eséllyel van kerékpársáv. Persze ennek a csodás kiépítettségnek is megvannak a negatívumai – bár kétségtelenül sokkal több a pozitívuma – így például, hogy itt Regensburgban a bringás már szinte nem is bátorkodik bemerészkedni az autók közé. Miért is? – kérdeznénk. Ámde azokon a helyeken (amelyek azért léteznek), ahol még sincs sem kerékpárút, sem kerékpársáv. Ez elég vakmerő vállalkozásnak tűnik. A biciklis részben elkényelmesedik, elszokik attól, hogy a forgalommal törődjék; részben pedig az autós is sokkal nagyobb felháborodottsággal veszi tudomásul, hogy itt egy biciklis keveredett az általa birtokolt úttestre. Ebből a szempontból a kerékpársávot sokkal jobb megoldásnak tartom, hiszen ott mégis egy közegben mozog az autós és a bringás – az előbbi figyelembe veszi a biciklis létezését, az utóbbi azonban mégis biztonságban van. Ez azonban a ritkább megoldások közé tartozik Regensburgban. Bevallom, én is elkényelmesedtem – előre félek, mi lesz Pécsett, amikor valószínűleg újra autók között kell majd közlekednem. Mindenesetre furcsa lesz visszaszokni…

Regensburg, Steinerne Brücke

Van azonban a német autósoknak egy felettébb jó tulajdonságuk is. Ha nem is tűrik maguk között a bringást, a kerékpárutat figyelembe veszik. Sőt, a kereszteződésben a kanyarodó autók szabálykövetően minden esetben elsőbbséget adnak a kerékpárúton, úttesten átkelő biciklisnek. Ha mégsem, akkor az autós nem német volt. És nincs semmilyen „Kerékpárút vége” tábla a kereszteződésekben! Persze ez is lehet veszélyes, éppen a „ha mégsem” esetben, ugyanis a biciklis oly mértékben elkényelmesedhet, hogy szinte már nem is figyel a kanyarodó autókra. Ez csúnya balesethez vezethet az említett kivételes, szabálytalan esetekben.

A bicikliseknek itt a parkolás szempontjából is aranyéletük van. Az egyetemen, ahol dolgozom, megszámlálhatatlan kerékpártároló található. Egy részük fedett, egy részük fedetlen. Egyeseknél még a nálunk is sok helyen látható küllőrongáló biciklitartó van kihelyezve, máshol azonban már a modernebb u-alakú rudak találhatók meg. A témához még annyit, hogy Regensburg belvárosában is található egy azonos lánchoz tartozó (itt név szerint nem említendő) bevásárlóközpont, ahol azonban – ellentétben a pécsivel – fedett kerékpártároló van alsó hangon 100 bicikli részére. Pécsen, ha jól idézem fel emlékeimben, talán 10-12 biciklinek van hely…

És végül, a városon kívül remek kirándulási célpontok vannak, amelyeket végig kerékpárúton érhetünk el. Főként a Duna melletti nemzetközi Eurovelo kerékpárút jóvoltából. Ezekről azonban valószínűleg tavasszal fogok tudni részletesebben beszámolni, mert most egy kicsit hűvös és esős idő van egy hosszabb biciklitúrához.

Továbbá élményeimről majd a későbbiekben szólok!

Addig is:  Auf Rad! (Fel a biciklire!)

You may also like...

2 hozzászólás

  1. figyelő szerint:

    Regensburg = esővár
    Auf Rad: inkább „bringára fel”-nek fordítanám.

  2. Mano szerint:

    Bár nem vagyok perfekt németes de:
    A „burg” nemcsak vár lehet, hanem (fallal körülvett) város is. Regensburg sosem volt a szó szoros értelmében vett „vár”, csak volt egy városfala (mint ahogy pl. Pécsnek is volt/van) Lásd még a magyarban Kaposvár, Székesfehérvár, stb., egyik hely sem volt olyan komolyan erődítve, mint pl Eger vagy Sümeg.

    A „bringára fel” valóban jobban hangzik magyarul.