Balesetveszély a pellérdi bringaúton
Olvasónk, Tamás, tavaly október 5-én szenvedett súlyos, maradandó sérüléssel járó balesetet a Pécs-Pellérd kerékpárúton. Levelében írja:
Jelenleg perben állok a Pellérdi Önkormányzattal, akinek feladata lenne, lett volna a kerékpárút karbantartása.
Felháborítónak tartom, hogy a baleset és a per ellenére sem tesz semmit az önkormányzat a balesetveszélyes helyzet megszűntetésére, azóta is ott meredeznek az asztfaltból a fémcsonkok, amelyeket rossz időjárási körülmények között, lombhullás idején, havas úttesten egyáltalán nem látni.
Az Önkormányzat felelőtlen hozzáállása mellett meggyőződésem, hogy tervezési hibáról is szó van, hiszen a legtöbb oszlop, vagy annak helye mellett, nincs is keresztben autóút, ami indokolná az oszlopok kihelyezését. Az oszlopok ugyanis elsődlegesen azt a célt szolgálják, hogy gépkocsival ne lehessen a kerékpárútra felhajtani.
A veszélyes helyzetről 2012. júliusában mi is beszámoltunk, tehát láthatóan nem újkeletű a probléma.
Helyszíni bejárásunk alkalmával meggyőződhettünk róla, hogy a pollerek csonkjai továbbra is ott meredeznek az út közepén:
Poller probléma
1. Az emberi lelemény
A forgalomtól elkülönített bringautak -amilyen a pellérdi is- építésénél fontos tervezői kihívás a nem kívánt autók távoltartása. Erre a célra legggyakrabban a képeken láthatóhoz hasonló oszlopokat (úgynevezett pollereket) szoktak alkalmazni. A pollerek egy részénél szükség van arra, hogy alkalmanként el lehessen távolítani őket, hogy a karbantartást vagy például egy balesetnél a mentést végző járművek be tudjanak menni. Sajnos azonban ezek az oszlopok általában elég hamar (szélsőséges esetekben napok-hetek alatt) szoktak „eltűnni”, vagy megrongálódni. A bebetonozott oszlopokkal jellemzően a fűrész, vagy a sarokcsiszoló végez, a beton elemeket néhány „erős ember” odébb tudja tolni. Arra is tudunk baranyai példát, hogy a forgalomkorlátozás gyanánt kihelyezett több tonnás kőtömböt autódaruval tették arrébb az elkövetők. Az emberi lelemény határtalan…
Bár hajlamosak vagyunk ezeket tipikusan magyar vagy k-európai problémának hinni, a valóságban szinte mindenhol ugyanazzal küzdenek az útkezelők. Illusztrációnak például itt egy gyűjtemény az USA közlekedési minisztériumának oldaláról: http://www.fhwa.dot.gov/
2. Biztonsági megfontolások
A pollerekre afféle „szükséges rossz” gyanánt tekint a tervezők jó része. Ezzel együtt jelentős baleseti kockázatot okoznak, hiszen a bringások (különösen csapatban haladva) könnyen felbukhatnak bennük. Ezt elkerülendő az oszlopokat mindig fényvisszaverő felületekkel látják el, és vagy rikító színűre festik, de ezek csak csökkenteni tudják a veszélyt, megszűntetni nem. Azt sem hallgathatjuk el, hogy gyakorta tervezési hiba miatt a poller éppen a haladási nyomvonalra kerül, ilyenkor bizony jó lenne, ha a kerékpárút tervezőjének lenne fogalma a kerékpár mozgási sajátosságairól…
A fő probléma – ahogy Tamás esetében is – akkor keletkezik, ha az oszlopot ellopják vagy megrongálják. Az úton maradó csonk rossz időben alig észrevehető, és még az a jobb eset, ha csak defektet okoz… Természetesen az út kezelőjének kötelessége a balesetveszélyes állapot megszűntetése, de amint láttuk, ez gyakran egy véget nem érő, sziszifuszi feladattá válhat.
Mi lehet a megoldás?
A hazai és nemzetközi gyakorlatban is tudunk olyan esetekről, amikor végül az út kezelője eltávolította az oszlopokat. Úgy gondoljuk azonban, hogy ez nem lehet cél, hiszen csak visszatérünk az alapproblémához.
A Kerékváros szerkesztőcsapatának tagjaiként meglehetősen régóta foglalkozunk kerékpáros forgalomtechnikai kérdésekkel, ezúttal mégsem tudunk olyan bevált megoldást javasolni, ami egyszerre teljesíti az alábbiakat:
- távol tartja a nem kívánt autókat, de lehetővé teszi, hogy karbantartó vagy mentést végző gépjárművek behajthassanak
- nem veszélyes a bringás számára (=jól látható, és nem keresztezi a haladási nyomvonalat)
- megfizethető, és lehetőleg lopásbiztos
Vagy egy (a közúti lassítóhoz hasonló) szűk fordulót kell beépíteni, amit csak kerékpárral lehet bevenni, vagy pedig egy olyan szélességű korlátot, amin csak bringával férnek be, de úgy, hogy a kormány ne tudjon beleakadni. Itt egy kép róla: http://dbm.thewebconsole.com/S3DB389/images/Carina-Heights-Bikeway-web2.jpg Viszont a terroristáktól nincs védelem, azok megoldják maguknak.