Bréma a Kerékváros!

Jellemző brémai utcakép
“Segítek nektek biciklit bérelni, mely a legpraktikusabb jármű városunkban” – írta brémai vendéglátónk.

Bréma, városi könyvtár

800 férőhelyes bringaparkoló a vasútállomáson

Az ADFC központja: bicikli-parkolóház, kölcsönző és szervíz
Külön tanulmányt érnének meg a kerékpárosokat érintő forgalomtechnikai megoldások: még a körforgalmat is kerékpárúttal együtt alakítják ki!

Kerékpáros körforgalom
Az egyirányú utcákban az egész városban engedélyezett és táblával jelölt a kerékpárosok számára mindkét irányból a behajtás, sőt a sétálóutcák mintájára léteznek kifejezetten kerékpáros utcák is, ahova autóval csak indokolt esetben lehet behajtani.

Az egyirányú utcákban szemben is lehet biciklizni
Elkülönített helyek vannak a kerékpárok számára az autóparkolókban is, és persze szívesen látott vendég a kerékpár az intézmények, hivatalok, munkahelyek előtt: mindenütt van hely és támasztó állvány a kétkerekű számára.

Elkülönített bicikli parkolóhely
A kerékpár persze nem csak a munkába járás eszköze, hanem a pihenésé és szórakozásé is: a városon kívül jól kiépített kerékpárút-hálózat teszi biztonságossá a hétvégi biciklizést.

Bicikliúton, biztonságban lehet elhagyni a várost
Nem, nem kellett felébrednünk ebből az álomból. Amit láttunk nem utópia, hanem reális alternatíva: itt a kerékpár elfogadott és nem egyenrangú, de előjogokat élvező közlekedési eszköz!
Hogyan jutottak el idáig? – Kérdeztük a Brémában székelő százezres tagsággal bíró országos érdekvédelmi szervezet, a Német Kerékpárosklub (ADFC) munkatársait – mi kell ahhoz, hogy egy település „kerékváros” legyen? A város vezetőinek meg kell hozni a döntést: nem csak tessék-lássék, szívességből kell valamit tenni a kerékpárosokért, hanem őszintén el kell dönteniük, hogy akarnak-e kerékpáros közlekedést a városukban? Ha meg tudják hozni ezt a döntést és ettől kezdve tudják ilyen szemmel nézni a világot, ha a beruházásoknál és fejlesztéseknél jelen van a biciklis szemlélet, akkor van esély arra, hogy a település arculata fokozatosan átformálódik „bringabaráttá”.

Használják is a kerékpárutakat
Még egy megdöbbentő adat: Német Kerékpárosklub (ADFC) központjában kérésemre összeszámolták, hány dolgozónak van autója. Az Olvasó mennyit tippelne? Az eredmény számunkra szinte hihetetlen volt: öt, azaz 5 autótulajdonos van a 25 munkatárs között! Hogy mit csinálnak akkor, ha egyszer-egyszer mégis szükségük van az autó használatára? Ilyen esetekre jól kitalált szolgáltatások állnak rendelkezésükre: autókölcsönzők, autómegosztó klubok teszik lehetővé a közösségi autóhasználatot a saját tulajdonú jármű helyett. Mindez egy teljesen más szemléletről árulkodik, mint ami nálunk uralkodik…
Arató Csongor
Legutóbbi hozzászólások