Téli bringázás – tippek, szabályok
A hideg időben kerékpározni jó, de érdemes fölkészülni rá. Tippek, tanácsok, kitekintés.
Beköszöntött a hideg, és az elszántabbak rajtaütésszerűen továbbra is kerekeznek, míg sokan megijednek és elteszik a bringát a melegebb napokra. Ám nem kell megszállottnak lenni ahhoz, hogy ilyenkor is a fenntartható közlekedési alternatívát válassza valaki. Nálunk jóval gazdagabb országokban a hétköznapi emberek is sokan járnak télen kerékpárral munkába, iskolába, bevásárolni. Nem mert megszállottak, hanem mert jó. Viszont hogy tényleg jó legyen, föl kell készülni ruházattal, a kerékpár műszaki állapotával és a csúszós utakon mozgással. Aki még nem próbálta, először számolnia kell egy kis kiadással, de ez hosszabb távon busásan megtérül.
A ruházat.
Télen még fontosabb a hagyma-elv, azaz a réteges öltözködés. Télen legalább három héjat visel a kerékpáros. Az alsónemű páraáteresztő: eltávolítja a verejtéket a bőrről. Ez többnyire valami okos műszálból készül; a pamutholmi magába szívja a vizet és már egy kis megálláskor is gyilkosan ráfagy az emberre a legkisebb mínuszokban is. A következő réteg a hőszigetelés, szintén a speciális műszálak a legjobbak.
A külső réteg szélálló, ugyanakkor légáteresztő is kell legyen. Fontos, hogy a mellkas zárt héjat kapjon, és a szellőzést oldalt és hátul oldja meg a kabát, de azért az oldal- és hátszél se fújjon át rajta. A minőség sokszor anyagi kérdés is; szinte tökéletes dzsekik kaphatóak már alig másfélszázezer forintért, noha ezt legtöbbünk nem szerzi be azért. Télen vízálló felső rétegre is szükségünk lesz, dzsekire is és nadrágra is. A jobbak egyben szél- és vízállóak is; igény és pénztárca kérdése, hogy ki mit szerez be. Mint ahogy az is egyedi, kinek hány réteg elég.
Általában ha nem fázol az első tíz percben, akkor túl melegen öltöztél.
A végtagok a legfázékonyabbak, ezekre, ha lehet, még több figyelmet kell fordítanunk. Kezdjük a fejjel; itt adja le a test a legtöbb hőt (20% körül). A sisak magától értetődő, télen lehetőleg zártabbat viseljünk, amit nem fúj át a menetszél. Az ellenző most is létkérdés, a párás időkben ostobán ködlámpázó autósok fénytámadása ellen ez az egyik legjobb védelem (fejet lehajt, padkahatárt néz). A meleg, fülvédős sapka, a sál (akár saját kötésű gyapjú), a símaszk és/vagy egy jó téli maszk, valamint a sisakvédő kapucni (ha nincs külön téli sisakunk) védi az arcot, az orrot, nyakat és fejet.
Az arc, az orr melegen tartása azért is fontos, mert a hidegben összébb húzódnak a légutak, a légzés megnehezül, a teljesítőképesség csökken. A (sí)maszkkal, az arcra tekert sállal ennek elejét lehet venni. A szem védelmére zárt szemüveget érdemes használni, adott esetben a síszemüveg sem túlzás (még ha kölcsönözhet is némi James Bond-fílinget a bringásnak). Lényeges, hogy a szemet ne érje hideg légvonat, de ködben se párásodjon be a szemüveg.
A kesztyű legyen vastag, víz- és szélálló. Az ujjak végét különösen tartsa melegen, mert ha a keze fázik az embernek, akkor úgy érezheti, mintha pucéran menne az éjszakába. Ugyanez vonatkozik a lábra: a meleg zokni, cipő és kamásni (cipőhuzat) roppant fontos. Léteznek spéci téli bringásbakancsok is, de szintén elég borsos áron; igaz viszont, hogy a használatukkal megússza az ember a rengeteg réteget.
A rossz láthatóság miatt minden ruhadarabon bőven legyenek fényvisszaverő felületek, és csöppet sem árt, ha a felső rétegek rikítók (ún. „neon”-színek).
A kerékpár.
Az első az általános tél előtti átvizsgálás. Meghúz, beállít, olajoz, töröl, tisztít – ha nem műszaki az ember, legjobb beadni a kedvenc bringaszervizbe (Pécsett 8 specialista és 2 nagyáruház is foglalkozik szervizzel). A ráfordított pénz megtérül biztonságban, kisebb kopásban és örömben. A tél elmúltával pedig ismét átvizsgálás kell következzen a nyári üzem előtt.
A kenés. A lánc, a bowdenek oldószeres mosás, törlés után téli olajat kapnak, ami egyrészt vízlepergető (nem fagy be a fék, a lánc), másrészt hidegben is kenőképes, és emellett kivédi a sós latyak korrozív hatását. Télen gyakrabban kell olajozni az alkatrészeket.
A törlés. A rárakódott latyaktól, jégtől minden út után meg kell szabadítani a bringát. Nem is csak, mert ha a lakásban tárolod, megöl miatta a nagyi, hogy lecsöpögteted a perzsát. Hanem azért, mert a latyakban lévő só- és homokszemcsék a lánctagokban, a fékpofákon és a felnin koptató réteget képeznek, szinte egy smirglit, ami nagyon hamar tönkreteszi az alkatrészeket. Ezt a lerakódást fontos gyakran eltávolítani. Nem létkérdés, de hasznos a jó sárhányó és a toldalékfülek mind a gép, mind a bringás tisztán és szárazon tartásában.
Gumik. Télen puhábbra fújjuk a gumit, hogy nagyobb felületen feküdjön föl. Bordásabb is a külső, éspedig olyan bordázatú, ami kidobja a latyakot és a jeget. A bütykös gumikba be tud rakódni a jég, amitől olyan csúszós lesz a gép, mintha slick aszfaltgumival menne az ember. És persze, ugyanúgy, mint az autókon, a jó téli gumi futója lágyabb, a nagy hidegben is jól tapad. Aki gyakran hajt mellékutakon, hidakon télen, annak megfontolandó lehet a szöges gumi beszerzése is.
Lámpák. Télen nem csak rövidebbek a nappalok, de sötétebbek is, több a köd és mélyebbek, fénytelenek az éjszakák. Nem csak látni nehéz, de látszani is fontosabb. A rendes világításon kívül nagyon jó beszerezni egy erős, többledes első és hátsó villogót. A hidegben gyorsabban merül, tehát legyen a zsebben tartalékelem, de inkább tartakksi. A hó megakaszthatja a dinamót (agydinamósok előnyben!), tehát tartalék világításnak is nagyon praktikus, de a kemény villogás akkor is jelzi a bringást, amikor a statikus fény a ködben még nem, vagy ha mögötte /szemben xenonfényszórókkal közelít egy másik autó.
A technika
Télen az út csúszós, akadályokkal-göröngyökkel teli, a hajtás nehezebb, a beülő hókása miatt néha meg is akad. A téli viszonyok között való haladást be kell gyakorolni, erre a védett parkolók, a lakótelepek csöndes alfeltáró útjai, a parkok alkalmasak. A forgalomba csak akkor menjen ki bárki is, ha már biztosan üli a jeget.
Súlypont. Lehet lejjebb a nyereg, mint nyáron – tanácsolják a futárok. És valóban: a hajlottabb láb plusz-erőfeszítés tekeréskor, ám a talaj közelében lévő lábat összehasonlíthatatlanul könnyebb letenni a földre, amikor kitör a kerék egy jégfolton. Mélyebben ülve egyensúlyozni is könnyebb.
A frissen hullott hóban, a ködben megváltoznak a hangok. Az talán természetes mára, hogy magára valamit is adó bringás nem teker fülbe dugott zenével, hiszen a közlekedési helyzetek zömét füllel érzékeljük – ha a közeledő buszt nem halljuk, az akár ki is vasalhat. A porhó elnyeli a környezet és a forgalom hangjait, és ez azzal együtt, hogy hosszabb úton áll meg és fordul be az ember, veszélyes lehet.
Mindezzel együtt valami nagyon békés dolog a frissen hullott hóban tekerni, ahogy a momentumplanet.com is megjegyzi. És nem megszállottság, hanem józan megfontolás tárgya. A magazin körkérdést tett föl a téli bringázásról:
1. Mit szeret a téli bringázásban?
2. Mi a kedvenc téli bringás darabja?
3. Ossza meg velünk a téli tekerést élvezetesebbé tevő tippjeit!,
és pár választ közzétett a honlapon. Érdemes elolvasni őket.
Amanda Plante, Saskatoon, SK
1. Gyorsabb a munkába, mint busszal.
3. Viselj meleg egyujjas kesztűt és meleg bakancsot, mivel ezek a végtagok érződnek mindig a leghidegebbnek!
Dave Feucht, Portland, OR
1. Szeretem a hideg levegőt, amikor minden becsomagolódik és a sötétséget, amit nem szakítanak meg a nagy villogó LED sisaklámpák, hát ezt.
2. A térdigérő gyapjú nagykabátom óriási a a melegen és szárazon tartásban, még szakadó esőben is.
Quinne DeMaster, St. Paul, MN
Anyu modja:
1. Szeretem a havon biciklizés csendességét, és a jégen, latyakban és a forgalomban való átvágás kihívását.
3. Biztosítsd, hogy minden kényelmes és „fitt” legyen – egy kényelmetlen bringa, egy ficergő kalap és/vagy egy bakancs, amiben fázik a lábad, megölheti a lelkesedést.
Jana Velo, Minneapolis, MN
2. A saját készítéső gyapjúsálam nagyszerűen melegen tart, de bármikor lehúzhatom, hogy szellőzhessek.
3. Jeges időben két bordás gumi meglehetősen le tud lassítani. Jobban szeretek télen elöl bordás és hátul sima gumival tekerni. Az első elég irányíthatóságot ad, a hátsó egy kicsit gyorsabb gördülést. Emellett a farolgatás (és az esés kivédése) kiváló az izmok karbantartására!
És végül egy „nehézsúlyú”: Michael Lemberger, Madison WI
2. Lake MXZ302 bakancs (kb. 270$ – SÁ), Mountain Hard Wear Superpower Transition soft shell dzseki (500$ fölött) és hómobilos egyujjas kesztyű.
A megszállottak
Tagadni sem volna érdemes, hogy vannak a hóban-jégen kerékpározásnak fanatikusai is. Persze, mert jó… és ahol vannak igazán kemény téli tájak, ott a kemény próbáknak sincs akadálya. Nekik szól az icebike.org honlap. Itt olvashatjuk a következőket, amik azonban bizonyos fokig minden téli kerékpárosra igazak lehetnek.
„Végül a legfontosabb. Amit itt az ICEBIKE honlapon látsz, semmit se végy ajánlásnak arra, hogy üvöltve rohanj ki valami óriási fagyos vadonba a bringádon anélkül, hogy tudnád, mit teszel, vagy hogy menj valakivel, aki ezt teszi.
Ha valami törik:
Bajba kerülhetsz New York állam északi részében.
Komoly bajba kerülhetsz Észak-Minnesotában.
Komolyan meghalhatsz Közép-Alaszkában.
Ez a jégbringásokkal ritkán esik meg, mivel ők túl értelmesek, viszont minden évben eltűnik néhány hómobilos és síelő Alaszkában, a Yukonon és más fagyos tájakon. Az Észak nem szívesen látja a hülyéket”.
Simor Árpád
Források, linkek:
http://momentumplanet.com/articles/how-to-ride-in-the-snow
http://www.pinkbike.com/news/article2340.html
http://momentumplanet.com/articles/visibly-safe-ways-to-bike-at-night
http://www.lakecycling.com/
http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp
http://www.gearmag.hu/mountain-hardwear-transition-super-power-jacket-shell-layer
http://www.schwalbetires.com/node/1368
http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
http://icebike.org/Clothing/clothing.htm
http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm
http://www.bicyclinglife.com/Recreation/wintercycling.htm
http://bikepirates.com/2010/11/winter-riding-workshop-this-sunday/
http://www.theurbancountry.com/2010/11/bicycling-in-winter.html
Legutóbbi hozzászólások