Sulizebra.nekünk
Az iskolák (és tegyük hozzá: óvodák) környékének közlekedési káosza rémálom mind az autóban ülő, mind a gyalog, mind a kerékpáros embernek – ha szülő, ha nem. Nemrég kéretlen levelet kaptam (spam), amiben egy érdekes kezdeményezést írnak le.
„A NaviPro […] új és fontos programot hirdet[…], ami az iskolák és óvodák környékén található gyalogátkelőhelyekre történő riasztás[…]t és ezáltal gyermekeink védelmét szolgálja. A […] közel 600.000 magyar GPS használó számára INGYENESEN lesz biztosítható a SuliZebra adatbázis” – írják a honlapon.
Azaz erről a honlapról e percben 14 (a szám nő) navigációs rendszerre, készülékre (GPS) letölthető az a program, ami az iskolák és óvodák előtt riasztja a vezetőt, ha túl gyorsan hajt. Tizenötezer iskola és óvoda előtt! A vezető lassít, teret nyer a reakcióra: „ez az 1-2 méter fogja jelenteni azt, amitől nem válnak éjszakáid rémálommá, amiért nem kell szembenézded egy anyával, egy apával, akiknek akkor mondták meg, hogy kislányuk/kisfiuk már soha többet nem ér haza az iskolából.”
„A SuliZebra a magyar GPS-eket használja a figyelem felhívására, a készülékek ‘úgymond’ DIGITÁLIS jelzőtáblákat mutatnak fel a vezetőknek. Ez nyilván egyszerűbb és olcsóbb módszer mint a valóságos táblák telepítése, de a fizikai valóságban is létező, kézzelfogható figyelemfelhívás is megoldható”- olvassuk tovább.
A módszert egyedülállóan intelligensnek és hatékonynak gondoljuk. Már csak azért is, mert a vezető saját döntési körébe utalja a cselekvést, így a figyelmet is és a fegyelmet is ébren tartja.
A táblás, merev szabályozásnak ugyanis számos buktatója van. Az „übtre” kirakott, fölösleges, kintfelejtett táblák komolytalanná teszik a sebességkorlátozásokat, így azokat ott sem tartják be, ahol kellene. Létezik egyfajta dac is (a „nemámegmonddmicsinájjak”-effektus) a merev tiltásokkal szemben, amit növel pl. az indokolatlanul messze kihelyezés is. A döntést vezetőhöz delelgálva mindezek elmaradnak, a vezető reagál és lassít.
Kerékpáros szempontból a megoldás nagyon nagy előnye a nyaktörő útszűkítések, nyelvharapó fekvőrendőrök szükségtelenné tétele. Ma, amikor felelős (?) közlekedési szak(?)emberek programszerűen szűkítik le a gyalogátkelőknél az utakat, hogy a kerékpáros minden alkalomnak örülhet, amikor véletlenül életben marad és nem nyomja föl egy busz a méteres szegélykőre, minden olyan ötlet érték, ami partnerként kezeli a közlekedőket. Ez a program (a számítógépes és a kereskedelmi egyaránt) életeket menthet. Iskolásokét, óvodásokét, és – közvetve – kerékpárosokét.
Ezért csak egyet mondhatok: Sulizebra hírét terjessze mindenki, és akinek van mire, TÖLTSE LE!
srá
Legutóbbi hozzászólások