Pécs-Orfű kerékpárút
1997-ben a Környezetünkért Alapítvány megrendelésére a Viaprodukt Kft készített a kerékpárútra több változatot is tartalmazó tanulmánytervet (később ugyanez a cég készítette a kiviteli terveket is). Ugyanez év áprilisában, a Föld Napján több mint 200 kerékpáros biciklizett ki Pécsről Orfűre, demonstrálva, hogy van igény a kerékpárútra.
Ezt követően a Pécs-Orfű kerékpárút koncepció bekerült a hivatalos fejlesztési tervekbe. Az évek során a közvélemény időnként annyi tájékoztatást kapott, hogy az előkészületek (tervezés, engedélyeztetés) folyamatban vannak. 2009. tavaszára a pénzügyi feltételek is rendelkezésre álltak az építkezés megkezdésére. ld: KV 2009 márc 21.
2009. év végén a szilveszteri bringázáskor láttuk a nyomvonal kitűzését: KV 2010 jan 5 Ezt azonban nem csak mi vettük észre, hanem mások is: többen tiltakoztak a természetkárosítás miatt. Az építés során nem csak természeti, hanem más problémák is adódtak a nyomvonallal (pl. víznyelők), de a legnagyobb felháborodást az keltette, hogy Orfű előtt a Szuadó völgynél a kerékpárút az autóutat egy beláthatatlan útkanyarban keresztezte. Ezért az építés közben jelentős földmunka árán módosították a nyomvonalat, eltolva a keresztezést egy jobban belátható útszakaszra.
Ezekről a gondokról a helyi média részletesen beszámolt: cikk a BAMA-n (2010. szeptember 8.)
A minőségi észrevételekkel kapcsolatban (útalap hiánya, összetört, megsüllyedt útburkolat) a kivitelező biztosította a médiát, hogy az út minősége megfelelő lesz és hibákat kijavítják: cikk a BAMA-n (2010. szeptember 19.)
Az építkezés végül 2010 novemberére a célegyenesbe ért – cikk a BAMA-n (2010 október 20.) és most már a decemberi átadásról van szó – cikk a BAMA-n (2010 november 14.)
Aggályaink továbbra is vannak: a kerékpárutat keresztező erdészeti utakon várhatóan nagy sárfelhordás lesz, ki fogja ezt rendszeresen letakarítani? Bírni fogja a kerékpárút az áthaladó rönkszállító teherautók súlyát? A kivitelező nyilatkozata szerint ezeken a helyeken megerősítették az útalapot, hogy elbírja a kerékpárúton áthaladó nehéz erdészeti járműveket. Elegendő lesz ez? Erre a kérdésre néhány éven belül választ kapunk…
Sok helyen problémásnak látszik a vízelvezetés, a hegyoldalról lefolyó esővíz sarat hordhat az útra. Az út mellé egy szivárgó rendszert építettek, ennek a működése is a gyakorlatban fog vizsgázni.
További problémát fog jelenteni az aszfaltburkolatra hulló lombtömeg. Ezt biztosan nem fogja senki letakarítani és a nedves, nyálkás avar balesetek forrása lesz. (1994-ben a kerékpárosoknak eszébe sem jutott aszfaltburkolatú utat kérni (akkor még elképzelhetetlen volt egy ilyen nagy összegű beruházás!) a PTKK a meglévő erdészeti utak feljavításával egy esőben is járható zúzottköves-murvás útburkolatot javasolt a keleti légakna – Patacsi mező – Vásáros út nyomvonalon.)
————————————————————————————–
Munkatársunk a helyszínről jelenti:
A mai napon (2010. november 15-én) elkezdődött a kerékpárút műszaki átadás-átvétele egy bejárással. Pozitívan minősíti az új városvezetést, hogy erre a kerékpárosok is meghívást kaptak. Az ilyen procedúrák rendje-módja szerint több gond is fölvetődött (az első szakasz bejárása végén a rögzített lista 49 pontot tartalmazott), ezek kijavítása a kivitelező feladata. Úgy tűnik, a menet közben fölvetődött problémák egy része korrektül orvosolható.
Az aszfaltburkolat – a kivitelezés minőségétől eltekintve is – már több gondot vet föl. Így a tervezés 15-20 km/h (!) sebességgel számolt, ellenben a tapasztalatok az 50…70 km/h lejtmeneti csúcssebességeket valószínűsítik. Ha az őseredeti burkolatjavaslat valósult volna meg, az nemcsak költséghatékonyabb lett volna, de a sebességeket is az ésszerű határok között tartotta volna, arról nem is szólva, hogy a lomb sem okozna különösebb gondot. A bejáráson többször javasolt sebességkorlátozó táblák viszont nem tűnnek különösebben életszerűnek, ha a cél valóban a tempócsökkentés.
Hogy látszik ez a vaskorlát a lefelé száguldó bringa nyergéből?
Fantasztikus Video a youtube-on
Az út három szakaszon az erdészeti feltáró úttal közös. A bejáráson úgy tűnt, e szakaszok útszilárdsága megfelelő lesz, és valószínű az is, hogy az erdészet hétközi forgalma nem esik egybe a főleg hétvégére várható bringacsúcsokkal. Az igazi gondot várhatóan nem is az – egyébként szintén igen korrekt hozzáállású – erdészet gépei okozzák majd, hanem a fatolvajok és a quadok, meg talán pár nekivaduló endurós. A kerékpárosok (heterogén és így szép) társadalmának ellenben fontos próbaköve lesz, hogy miként bánunk majd a már most is szépszámú futóval (akik köztudottan a balratarts szabályát követik) és a megjósolhatóan szintén megsűrűsödő gyalogturistákkal, akik ugyancsak ezt a pályát fogják használni.
Kedélyes kis csörte alakult ki az avartakarítás körül. Fölvetődött ugyanis, hogy ha már a kerékpárosok ekkora értéket kaptak (!), akkor a lombhullási csúcsban segédkezhetnének a takarításban is. Vérnyomásnövelő éca: ha már a nyomvonal eddig a mértékig önkényes, mint ameddig, és ha már az erdei szakasz szűken számítva is 22 ezer négyzetméter (csak az aszfalt), és ha már az építtető a folyamatos gondozásra üzleti alapon megbíz valakit, márpedig megbíz (aki tehát pénzt kap ezért), akkor miért lehetne bármilyen szinten is elvárás, hogy a kerékpárosok önkéntesmunkában lombsöprűvel járják a hegyet? Vagy talán a sajtóban előszeretettel hangoztatott turisztikai vonzerő célcsoportja fog söprögetni? A minőségi, jól költekező, sportív, nagyvárosi közép- és felsővezető és az ilyen státusból nyugdíjba ment hatvanas-hetvenes turista, mint utcaseprő? De ezen túl is léphetünk, ám hogy ősszel nagyon ésszel kell majd lenni ezen az úton, az egészen bizonyos.
SA
——————————————————————————-
Murgasteady végigment rajta: videó a youtube-on
ACs
Én többször mentem már rajta ,és jobb mint a kocsik között!!
Én kipróbáltam sötétben. Hiányzott a korlátokon, oszlopokon a szokásos fényvisszaverő csík. Sokkal messzebbről feltűnne az akadály, biztonságosabb lenne a közlekedés.
Én ma mentem végig rajta Orfű felől. Rossz! Kifejezetten életveszélyes! Én simán be fogok menni ezentúl is Remete-rét felől az útra Pécs felé. Az autók nem érnek utol, gyorsabb vagyok, az út szélesebb, jobb. Ez a kerékpár-útnak csúfolt valamit meghagyom a turistáknak, remélve, hogy nem lesz rajta soha baleset! Mert aki ott esik, az bizony nagyon fog esni! Annak pedig aki ilyet épít megmondanám, hogy adok neki egy bringát és akkor tessék feltekerni és legurulni rajta, majd a másik oldalról is! Sokkal egyszerűbb lett volna kiszélesíteni az utat és felhúzni egy csíkot úgy, ahogy az például Spanyolországban is van és működik. Persze akkor nem lehetett volna a szép, nagy összegeket zsebre rakni!