Kiküldött tudósítónk jelenti a tengerentúlról
A USA pógár ha közlekedik, akkor közlekedik (persze autóval), ha sportol, akkor sportol (fut, de akár akár biciklizhet is). A kettő azonban nem keverendő össze. A tengerentúlon a kerékpáros közlekedés a legutóbbi időkig a deviáns alakok, csavargók stb. jellemzője volt. Most azonban úgy látszik változik a kép: Clevelandban bringázásra buzdítják a jónépet, félreértés ne essék, most nem sportolásról van szó: az itt látható szórólapon a bringa mint városi közlekedési eszköz szerepel, aminek elterjedése az érvelés szerint jót tesz a környezetnek, előnyös a közlekedés, a gazdaságosság és az egészség szempontjából.
Thank’s for Mr J. P.!
Én tőlünk nyugatabbra több helyen találkoztam buszos kerékpárszállítással.
Ez úgy szokott lenni, hogy a korszerű alacsonypadlós buszok középső ajtajánál eleve van annyi hely, hogy oda befér 1-2 bicikli. A fő szabály jellemzően az, hogy max. 2 bicaj szállítható, de ha kerekesszékes vagy babakocsis van, akkor övék a prioritás. (Arról nem szólnak a rendelkezések, de érdekes kérdés, hogy mi van akkor, ha az üres buszra felszállsz, és a következő megállóban egy kerekesszékes/babakocsis szeretne felszállni. Gondolom akkor azok „úgy jártak”.) További szabály, hogy a végső szót a sofőr mondja ki, tehát ha úgy ítéli meg, engedélyezheti vagy megtilthatja.
Ezenkívül a kerékpárt szállító személynek kell ügyelnie arra, hogy a többi utast ne zavarja, ne akadályozza a kerékpár, és neki kell gondoskodnia, hogy ne dőljön el. Ez szerintem viszonylag könnyen megoldható, ha megfelelő szögben dönti a falnak, vagy ha ott áll mellette.
További lehetőség, ha csúcsidőszakban (pl. reggeli) megtiltják a kerékpárszállítást. Valamint kérdés, hogy kérnek-e érte külön pénzt.
Szerintem a már meglévő alacsonypadlósokon is működnie kell a dolognak: ha a középső rész úgy van kialakítva, hogy azt kerekesszékkel/babakocsival is lehet használni, akkor a bicikli sem akadály. Érdemes lenne egy próbát tenni a garázsban (aztán a rendben van, jelöljenek ki egy tesztvonalat, ahol kísérleti jelleggel bevezetik…).
Műszaki specifikációnak tehát lehet, hogy elég, a kerekesszékes/babakocsis téma, de a meglévő buszok tesztelése után lehetne kitalálni, hogy mi legyen a végleges megoldás. Olyanról nincs tudomásom, hogy felszereltek volna valahol valamilyen plusz dolgot a kerékpár miatt.
Üdv,
KG