Hegyikerék illemtan
Egyre többen tekerünk az erdőkben. Ez óhatatlanul konfliktusokkal jár. Hogy béke legyen, ahhoz be kell tartani egy-két szabályt. Hogy betarthassuk, ahhoz ellenben nem árt ismerni is a szabályt.
Az új erdőtörvény a többségünk mindennapjaiban valamilyen rejtélyes okból nem állandó olvasmány. Erre érzett rá a Magyar Mountain Bike Szakági Szövetség elnöke, Kéri István, amikor egy rövid útmutatót állított össze az erdőben kerekezőknek. „Ezen útmutató elsődleges célja a hegyikerékpárosok tájékoztatása a természetben rájuk vonatkozó szabályokról, legyenek amatőr- vagy versenysportolók, egyesületi vezetők vagy versenyrendezők” – írja a bevezetőben, majd ismerteti a törvényeket. Nem árt végigolvasni: noha olyan szabályokat fogalmaz meg a törvény is, amiket azért józan paraszti ésszel magunk is tudhatunk, mégiscsak más az, ha leírt szabályként tartjuk be őket.
Vagy tartatjuk. „Normális ember nem teszi, a többinek pedig tilos” – szoktuk mondani, és ez már csak így van az erdőben is. A szabályok ellen vétőket visszatarthatja, ha a felelős cangázók törvényi hivatkozással igyekeznek a felelőtleneket a helyes útra terelgetni (a szó szoros és tágabb értelmében egyaránt).
A későbbiekben az útmutató „viselkedési normákat” fogalmaz meg a hegyikerekezésben különféleképpen aktív szereplőknek. Az egyesületeknek, a versenyrendezőknek, a sportolóknak és a, khm, szürke mezei hegyikerékpárosoknak, kinek-kinek a maga területén hasznos tanácsokkal szolgál.
Ámbár ami a hasznos tanácsokat illeti, a pécsi túrakerékpárosok már több, mint tucatnyi éve megfogalmazták Az erdei kerékpározás tíz pontját, és közzé is tették a Kerékvárosban (1997. szeptember-októberi, 4. szám, http://ptkk.baranya.com/kv/1997/kv1997-4.pdf ). Az akkor hatályba lépett Erdőtörvényről külön cikk szólt. A tíz pont egyszerű, jól megjegyezhető, konkrét lista arról, hogy mi a teendő és mi a kerülendő az erdei teker(g)ések során (a cikk végén újraközöljük).
Hiszen a cél az, hogy ezt a remek sportot úgy űzhesse mindenki, hogy az erdőt másképp használók, látogatók is jól érezzék magukat benne. Az útmutatóval segítséget kapott hegyikerekesek gesztust tehetnek nekik, amivel az eddig velük szemben félelemből, tudatlanságból vagy rossz tapasztalatok révén esetleg ellenséges „többiek” viszonya megjavul irántuk. Amint ezt az 1997-es (!) lap élén már tömören megfogalmazta az akkori kerékpáros közösség: „Bringások az erdőben. Vannak, akik legszívesebben azonnal kitiltanák őket. Jó okuk is van rá, a turisták között száguldozó MTB „bajnokok” személyében. […] megoldást a kölcsönös megértés és türelem hozhat, melyben az erdőhasználók elfogadják a természetjárásnak ezt a módját, ugyanakkor a bringások is észben tartják az erdei kerékpározás 10 pontját!”
Ugyanezt fogalmazza meg az útmutató zárszava is: „Az országban több helyen látható példa hegyikerékpáros egyesületek és erdészetek, természetvédelmi kezelő szervek közötti jó kapcsolatra, melyekre általánosságban jellemző, hogy aktív és eredményes, kompromisszum-kész párbeszéd és együttműködés eredményei. Az új erdőtörvényben foglaltak továbbra is szűkös keretek közé zárják a hegyikerékpárosokat, amit többségében a kezelő szervek is elismernek. Elég abból a szempontból szemlélni például a kijelölt kerékpárutak kérdését, hogy két falu között sem lehetne biciklizni egy erdőn keresztül a lakosoknak. Ahogyan a gyakorlatban legtöbbször a falvak lakosaitól sem várják el ezt, úgy a hegyikerékpáros egyesületek számára is adott a lehetőség, hogy megfelelő hozzáállással, mindkét fél számára megfelelő megoldásra törekedve, kompromisszumra jussanak a kezelő szervekkel”.
srá
Az erdei kerékpározás 10 pontja
- Kijelölt turistautat ne hagyj el, még természetvédelmi területen kívül se!
- Az erdőben a gyalogosnak mindig elsőbbsége van!
- Turisták mellett lassan haladj el! Különösen ügyelj a gyerekekre, mert mozgásuk kiszámíthatatlan, elédfuthatnak!
- A gyalogos turista mellett tarts távolságot, ha keskeny az ösvény, állj meg. Idősebbeknél légy még óvatosabb, ne ijeszd meg őket! (Egyszer te is leszel nyugdíjas…)
- Ha szükséges, csöngess, jelezd, hogy közeledsz, mert a bicikli halk jármű, messziről nem lehet meghallani!
- Ne farolj! Miközben irányíthatatlanná válik a járműved, fölszántja a talajt.
- Ne szemetelj! A hulladékot vidd magaddal, lehetőleg a kijelölt pihenőhelyen egyél.
- Ne szedj virágot, óvd a növényeket, ne zavard az állatokat!
- Az erdőben fölöslegesen ne használj olajat, ügyelj, hogy a kerékpárláncról lecsöppenve ne kerüljön élővizekbe!
- Ne felejtsd, hogy az erdőben vendég vagy, az erdészet és a vadászok korlátozhatják a mozgásodat! Járműveiknek adj elsőbbséget!
(Mőcsényi Miklós cikke nyomán, FATÁJ. A FATÁJ cikkének illusztrációja visszatért kiindulási pontjára: a Pécsi Túrakerékpáros Klub 1999-es kerékápáros túraút-kijelölési megmozdulásáról írt tudósítást illusztrálta, mint az akció során fölfestett turistaút-jelzés; Kerékváros, http://ptkk.baranya.com/kv/1999/kv1999-3.pdf ).
Legutóbbi hozzászólások