45 km hosszú „kerékpárút” a Dráva mentén Horvátországban
EU társfinanszirozású projekt keretében 45 km hosszú turisztikai kerékpárutat (hm…) hoztak létre déli szomszédaink a Dráva mentén. Elmentünk és megnéztük milyen az.
Az internetről letöltött prospektus csalogató képein és térképvázlatán felbuzdulva két rövid túra keretében átmentünk megnézni a sajtóban az elmúlt évben beharangozott 45 km-es hosszúságú horvát Dráva-kerékpárutat. A nemrég lezajlott Beremendi Túrakerékpáros Találkozó résztvevőjeként útban Valpovó felé járhattunk a Beremendi határákelő – Belisce közötti szakaszon.
Bár az említett prospektusban szerepel egy fénykép, ami a mi fogalmaink szerint épített szabályos, kerékpárutat ábrázol, fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a túrázó nem számítson közúti forgalomtól elválasztott bicikliútra vagy sávra. A „kerékpárút” itt gyakorlatice annyit jelent, hogy időnként táblákat láttunk az országút szélén, ahol több nyelven – magyarul is – ki van írva „Önök most a turisztikai kerékpárúton vannak”.
Nézzük meg mi van a 45 km-es út másik végén? Egy másik alkalommal, családi túra keretében a Donji Mihajloc környéki szakaszokat jártuk be. A drávaszabolcsi határátkelőn átkelve először nyugatra indultunk: itt egy holtághoz vezető kisforgalmú mezőgazdasági utat tábláztak ki, ami egy pihenő- és horgászhelyhez vezetett. A kerékpárútnak itt vége volt, így vissza kelet felé indultunk, a határátkelő mellett elhaladva a Sveti Durad-ig a halastó töltésén mentünk. Itt teljesen egyedül voltunk, autómentes úton, szép környezetben, szürkegémek, kormoránok között haladtunk az ártéri erdő és a halastó között. Sveti Durad-on elkapott egy hatalmas záporeső, de szerencsére be tudtunk menekülni egy tető alá. Délután, az eső elmúltával visszafelé az országúton jöttünk D. Mihajlocra, mert a „kerékpárút” időközben a zuhé következtében sártengerré változott…
Milyen is ez a kerékpárút? Hát, az a helyzet, hogy szépen kitáblázták a halastavak töltését kerékpárútnak, meg amit még találtak, különböző mellékutakat és földutakat, ami nem lenne baj, de ahol ilyet nem találtak, ott simán rávitték a „kerékpárutat” pl. a Drávaszabolcsi határátkelőhöz vezető főútra…
Nekünk ez vasárnap lévén ez nem okozott gondot a kamionstop miatt, de a nyári turistaforgalomban más lesz a helyzet. A hiányzó szakaszokon illett volna valami utat építeni a bringásoknak, mindössze néhány km-ről van szó!
Elfogadható-e a burkolat nélküli földutak és zúzottköves utak kijelölése turisztikai kerékpárútnak?
Ez ellen tulajdonképpen nincs semmi kifogásom, csak az elnevezésben kellene tisztázni, hogy ez nem egy aszfaltburkolatú kerékpárút, hanem ez egy száraz időben MTB-vel járható kijelölt kerékpáros túraútvonal – ez lenne a korrekt megoldás!
Véleményem szerint itt egy elnevezésbeli probléma van: ha valaki elmegy például a magyar oldalon a Drávasztára-Révfalu-Felsőszentmárton közötti Dráva-kerékpárútra, akkor ott aszfaltburkolatú, gépjárműforgalom elől elzárt (elvileg…) kerékpárutat talál. De ugyanezzel e névvel „kerékpárút” illetik különböző kijelölt kerékpáros útvonalak többi szakaszát is, ami sok esetben félrevezető: a túrázó kerékpárutat vár és helyette talál esetleg egy autóutat, vagy egy földutat, ami önmagában nem probléma, mert földúton is sokan szeretnek túrázni, de az elnevezés ne legyen félrevezető!
A horvátok részéről értékelhető, hogy felismerték azt, hogy a kerékpáros turizmus olyan adottságokkal bír, ami alkalmas lehet egy turisztikai és más szempontból is hátrányos helyzetű térség „helyzetbe” hozására, ezért érdemesnek látták megindítani ezt a fejlesztést. Ha kerékpárút építésben nem is, de a marketing terén van mit tanulnunk a tőlük!
Arató Csongor
Legutóbbi hozzászólások