Bécs, a kerékpárosok paradicsoma
„Bécs megértőbb a kerékpárosokkal, mint például Budapest. Persze nem is tehet egyebet: ma már egymillió azoknak a száma, akik időről időre nyeregbe pattannak. A Város is tesz értük egyet-s-mást, például az elmúlt húsz évben ötszörösére növelte a kerékpárutak számát. A teljes hossz 1135 kilométer, amely a város szívében, a Ringen még a nyáron további két kilométerrel, az új lakónegyedekben pedig összesen 25 kilométerrel bővül.”
A fönti sorokkal indul a Szervusz Ausztria cikke , és érdemes végigolvasni. A cikkíró nem esik abba a hibába, hogy gáncs nélküli felhőlovagoknak festené le a bringásokat, és a tudósításban szót ejt a figyelmetlen és a gyalogosriogató kétkerekesekről is. Nem csak a cikkíró: a tudósításból kiderül, hogy a város előadásokat szervez a kerékpáros huliganizmusig bezárólag tömérdek kérdésről, és ezek rendre teltházasok.
Ami nekünk itt most nagyon kemény tanulság, az az, hogy Bécsben gazdasági kérdésként is kezelik a kerékpározást. Nemcsak azt számították ki, hogy a kerékpár- és tartozékeladások négyezer munkahelyet jelentenek Ausztria-szerte, de bizony azt is, „hogy ha a kerékpáros közlekedés a teljes forgalom tíz százalékát tenné ki – a mai öt helyett –, az évi 810 millió eurós megtakarítást jelenthetne az egészségügynek”. Ez a mintegy 240 Mrd Ft-nak (!) megfelelő összeg annak fényében különösen komoly szám, hogy a Lajtán túl közismerten jobb az emberek egészségi állapota, tehát idehaza még nagyobb számmal lehetne jellemezni a kerékpározás egészségjavításból származó gazdasági hasznát.
Azt sem árt szem előtt tartani, hogy a nagyvárosi tömegközlekedés bizonyos értelemben sérülékeny holmi. Nem is csak a mi tapasztalataink szerint az, hanem a jól működő rendszereknek is van gyönge pontja: a sztrájk. A jó kerékpáros infrastruktúrájú városok – így Bécs is – gyakorlatilag rezzenetlenül tudják átvészelni a sztrájksújtotta napokat, mivel a jónép kerékpárra ül és fütyül a veszteglő buszokra, villamosokra és elővárosi vonatokra (hogy mire, kérem?…).A valódi megoldás persze mindenképpen az átgondolt, jól működő közjármű-rendszerek ÉS kerékpáros lehetőségek okos kombinációja.
A bécsi közlekedési lehetőségeket a városi kölcsönbringa-rendszer is javítja. Ma 60, a tervek szerint később már 90 kölcsönzőhelyen lehet kerékpárhoz jutni, az első órára ingyen. A rendszer kifinomult, és sokak tetszését elnyerte. A szervuszausztria.hu-n kívül többen beszámoltak róla. A Nők lapja Café linket ad a szükséges Bécs-kártya beszerzésére is (a kártya persze sokminden másra is jó). Az infovilag.hu cikkében is jól látszik a képen, hogy a projekt finanszírozására a városvezetés nem riad vissza a céges szponzorációtól sem (nem is tehetné, amibe egy ilyen megoldás kerül), ám az egységes, kultúrált megjelenésből nem enged.
Nem kell kerékpár-megszállott legyen, akit lelkesít a rendszer, van annyira jó, hogy komoly hírértékkel bír.
Ezért sokan fölkapják a hírt, és olyik cikkből sok érdekes szám is kiderül. Ezek a számok mintául szolgálhatnak a Pécs-jellegű városok számára is .
Megszívlelendő a végkövetkeztetés is. Az Osztrák Közlekedési Klub a biztonság szempontjából sokkal megnyugtatóbbnak ítéli, ha a kerékpárokat ki-ki a szakkereskedéséből szerzi be. Ott Hollandiát és Dániát tekintik mintának; nekünk itt most annyi a lényeg, hogy a kerékpár elsősorban közlekedési eszköz, még akkor is, ha nálunk (is) sokan csak sporteszközt látnak benne. Ennek megfelelően kell ellátni a biztonságot szolgáló felszereléssel.
srá
Legutóbbi hozzászólások