Baleset: mit tegyek, ha megesett?
Itt a tél vége, és noha most épp kevesebben tekernek azért, mint fél éve, a pálya veszélyes, és páran mindent meg is tesznek azért, hogy bajba jussanak – mint a minap esti kétkerekű barátom a pellérdi bringaúton: no lamps, no fényvisszaverő, no para, szellemként suhant szembe velem. Aki nem egyedi e nemben. Vagy az egyik cangahonlapon keresett furgonvezető, aki tanuskodott volna egy balesetben, de a bringás lazán elhárította – majd este már, kiderülvén a sérülései, hiába hívta volna.
Mi a teendő, ha kerékpárosként autóval ütközünk?
A Maya bringaufók gyártójának blogján hasznos összefoglalót kapunk.
A legtöbb autós-kerékpáros ütközés egy pillanat műve. Néha megzavarodik a vezető, vagy hirtelen megfordul a kerékpáros előtt. Függetlenül a konkrét eseménytől, fontos megőrizned a nyugalmadat és hogy tudd a jogaidat.
Előre vértezd föl magad. Mindig legyen nálad a TAJ-kártyád, személyi azonosítód (ezt elő is írják a szabályok), amikor kerékpárt hajtasz. Létezik okos karkötő, amin az értesítendő emberek elérhetősége, a létfontosságú egészségügyi információid szerepelnek. A mobilodban az értesítendő személy(ek) neve az ICE betűszóval kezdődjön, hogy a mentős azonnal megtalálja (In Case of Emergency = vész esetén). A mobilod amúgyis mindig legyen veled. Egyrészt mert azon hívhatsz segítséget, másrészt mert a kamerával dokumentálni tudod a helyszínt. Ez később nagyon fontos lehet.
Maradj nyugodt! A baleset miatt rémült vagy, sokkos és dühös, fájdalmaid lehetnek és sérüléseid. Mégis higgadtan nézz az autóvezető szemébe és ne veszítsd el a hidegvéredet. Az ügyvédek szerint minden, amit indulatodban mondasz, felhasználható lesz ellened. A biztosítási kárbecslőről sem tudhatod, hogy a te oldaladon fog állni, és kár pár csípős poénnak köszönhető elégtétel kedvéért lovat adni alá.
Mindig hívj rendőrt! Ezt a KRESZ személyi sérülés esetén tételesen elő is írja, és alaposan feltételezhető, hogy ha egy egytonnás kemény autó és egy tizedakkora lágy bringás ütközik, akkor az utóbbi megsérül. Ha mégsem, annak örülni kell, de az esetek többségében a rendőr nem hiába jön ki, csak éppen a sérülés pár órát lappang – épp, amire nélküle már nem volna intézhető semmi. Figyelj rá, hogy az autóvezető ne hagyja el a helyszínt. Írj föl mindent, a jogosítványa, a forgalmija adatait is beleértve. Csöppet sem túlzás a kék-sárga baleseti bejelentőből párat mindig magadnál hordani és egy balesetben ugyanúgy precízen kitölteni, mintha kisbuszt vagy kukásautót vezettél volna.
Precízen rögzítsd az autóvezető adatait, telefonszámát, biztosítójának adatait, a kocsi adatait. Igyekezz tanukat szerezni, írd föl a nevüket és elérhetőségüket. Figyelmesen kövesd, hogy a rendőr minden lényeges tényt rögzít-e, és ragaszkodj ahhoz, hogy ez megtörténjen. Ha erre nem hajlandó, akkor ragaszkodj ahhoz, hogy magasabb szintű helyszínelő jelenjen meg. Az esetek többségében ez számodra kedvezőbb következményekkel fog járni.
Vedd komolyan a sérüléseidet, ne bagatellizáld el őket! Nem egy kerékpáros balesetben érzi úgy a bringás, hogy megúszta, holott mégsem. Ragaszkodj a mentőorvosi vizsgálathoz – ezt a balesetbiztosításodban, az egészségbiztosításodban és az adódban már rég kifizetted, jogod van hozzá. Ez és csakis ez alapozhatja meg a későbbi kártérítési igényedet, ami egy maradandó egészségkárosodásnál nem is kis tétel!
Dokumentáld a kárt! Legjobb, ha most azonnal dátumrögzítősre állítod a mobilodon a fotózást, és nem árt az sem, ha rögtön geotaggeli, azaz rögzíti a képek földrajzi helyzetét. Mindent fotózz le, minden rajtad és a vagyontárgyaidban esett kárt és karcolást. Kerékpár, laptop, ruha, tükör és minden egyéb – pillanatok alatt keletkezhet százezres károd, amit dokumentum nélkül sohasem látsz viszont, ellenben az autós azonnal többszázezer forintról kezd siránkozni csak azért, mert lejött a harmincéves fényezés egy borsónyi helyen.
Célszerű a javításokkal megvárni a hivatalos kárbecslést. Persze akár elébe is mehetsz, kérj hivatalos javítási ajánlatot a szervizedtől a dokumentált sérülésekre, sőt, jó, ha ők is rögzítik a kerékpáron esett károkat (a rejtett sérüléseket ugyanúgy csak szakember tudja fölfedezni, mint a testeden – és ha a balesetben mondjuk a nyak megrepedt és később 50-nel buksz emiatt, ki áll helyt a károkért?). Konzultálj ügyvéddel, mielőtt a kárigényt benyújtod.
Ne kapkodd el a megállapodást a biztosítóval, a károkozóval. Persze ne várd meg, hogy elévüljön az igény, de azt igen, hogy már látsszon az egészségkárosodásod maximális értéke. Gondosan őrizz meg minden, a balesettel kapcsolatos dokumentumot!
Legyen kiegészítő biztosításod! Ma már nemcsak a Magyar Kerékpárosklub tagságija mellé jár felelősségbiztosítás, de ha jó személyes pénzügyi tanácsadód van, az egyénileg is ajánlhat korrekt felelősség- és balesetbiztosítási csomagokat. A közúti közlekedés, akár hivatásforgalomban, akár túrán jársz, persze nem extrémsport, erre vígan elég kell(ene) legyen a normál jogviszony. De a bringás fokozottan sérülékeny holmi, így ha megteheted, nagyon megérheti már egy kicsivel jobb pluszbiztosítás is.
Érdekes linkek:
http://nol.hu/lap/infovilag/20111203-okostelefonra_irjak_a_vilagot
http://www.monheit.com/auto-accidents/who-is-at-fault-in-a-bicycle/
http://www.syracuseinjurylawyerblog.com/2010/09/syracuse-car-bicycle-accident.html
http://kerekparosklub.hu/szolgaltatasok
Legutóbbi hozzászólások