Túraútvonal javaslat, vázlatterv Pécsi Túrakerékpáros Klub
Hogyan utaztak száz évvel ezelőtt a pécsváradiak Bajára?
– avagy a legrövidebb út bringával a Dunához
https://www.kerekvaros.hu/hogyan-utaztak-szaz-evvel-ezelott-a-pecsvaradiak-bajara
A Bajai híd megépítése (1908) és a Pécs-Bátaszék vasútvonal létesítése (1911) előtt a Báta és Szeremle közötti révátkelés volt a legrövidebb út az Alföldre:
De még a híd és a vasút megépítése után is nagy forgalom lehetett erre, talán azért mert a vasúti hídon nem lehetett szekérrel átmenni – legalábbis erre utal, hogy Bátától a Duna partjáig 1913-ban bazaltkövekkel kirakott utat építettek 2,5 km hosszban:
Honnét hozhattak ennyi követ? És kik rakhatták le, kézzel egyenként egymáshoz illesztve a köveket?
Száz év elteltével is jó állapotban van az út, pedig szántóföldekre visz, traktorok járnak rajta
(…és itt most nem teszünk semmiféle összehasonlítást a pécsi EKF 2010 „közterek és parkok felújítása” c. projekt
Ferencesek utcája Szent István tér felőli vége burkolat kialakításával…)
Báta a középkorban híres vásártartó hely volt, gazdag település, fontos rév és kikötőhely a Dunán, 1526-ban a mohácsi csata előestéjén itt tartottak országgyűlést – de azzal, hogy a XX században a vasútvonalat Bátaszék felé vitték és nem itt, hanem a Gemenci ártéren építették meg a töltést és a hidat – eldöntötték a későbbi sorsát.
Visszatérve a pécsváradi utazókhoz, hogyan jutottak el Pécsváradról Bátára?
Palotabozsok és Báta között még ma is megvan az a földút, amit később kihagytak a közúthálózat-fejlesztésből:
… és ma már csak néhány kósza pécsi túrakerékpáros jár erre :-))
A földúttól északra jelölt „egyvágányú vasútvonal” – az egykori Pécs-Bátaszék vonal – ma már sajnos szintén csak történelem…
A Bátai belvíz-átemelőnél rátérhetünk a Gemenci árvédelmi töltésen kijelölt kerékpárútra
(tényleg ezen a kapun kell átmenni!).
fer
Legutóbbi hozzászólások