Pécs Egyetemváros kerékpárút
Sokak számára nyilvánvaló, hogy a pécsi kerékpárút fejlesztésekre az EKF nagy lehetőség – lett volna.
De ez a város nem akart kerékpárosokat látni az utcáin.
„Ki akar itt rajtad kívül kerékpározni?” kérdezett vissza évtizedekkel ezelőtt egy döntéshozó.
Aztán a 90-es évektől kezdve egyre többen bringáztak a városban, de ezt csak mérsékelten követték a kerékpáros közlekedést támogató fejlesztések.
Épült ugyan kerékpárút a Malomvölgy felé és persze a nagy attrakció, az orfűi kerékpárút, de itt most a városi közlekedésről beszélünk. Az 1996-ban átadott Verseny utca – Kertváros kerékpárút átadása után hosszú szünet következett. (Az uránvárosi kerékpárutat a 2006. évi választások előtt csak félig építették meg, befejezése azóta is várat magára.) 2008-ban még azt a választ kaptuk egy fórumon az akkori EKF vezetőtől, hogy a „Pécs Európa Kulturális fővárosa projekt kapcsán nem épül kerékpárút”. Sőt a közterek és parkok felújítása projekt keretében egy meglévő kerékpárút szakaszt is eltüntettek: http://www.kerekvaros.hu/eltunt-egy-kerekparut/ . (Aztán kiderült, hogy mégis épül EKF kerékpárút: a Felsővámház úton 2009-2013 között… )
Pedig lett volna idő felkészülni, még 2006-ban az EKF ötletpályázaton több kerékpáros témájú pályázat is nyert, közöttük az is, amelyik a belvárosi egyirányú utcák problémáját tárgyalta és javasolt rá EU-konform megoldást.
Előrelépés mégsem történt, megépítették a körforgalmakat kerékpáros átvezetés nélkül, megépítették a Széchenyi teret a Mária utca – Janus Pannonius u. útvonal kerékpáros áthaladása nélkül… átépítették az Universitas utcát úgy, hogy nem vezet kerékpárút a Tudásközponthoz… és így tovább. Igaz, kerékpártárolókat viszont építettek: http://www.kerekvaros.hu/mar-nem-a-csavar-tartja/
Most azonban mintha megtört volna a jég: az elmúlt hónapokban a belvárosban járva lépten-nyomon bringás piktogramokba, sárga felfestésekbe botlunk és a „kerékpáros nyom” festéseket követve már be is lehet jönni a belvárosba a Búza tér felől is (1997-ben írtunk róla először: Kerékváros 1997.március II.évf. 1 szám ).
Igen, ez a város élhető otthont akar adni kerékpárosoknak!
A változás nagy valószínűséggel a Pécs utcáit reggel tömegesen elözönlő kerékpárosoknak, jórészt külföldi egyetemistáknak köszönhető, akik a pécsi gazdasági élet húzóágazatát jelentik. Úgy látszik rájöttek a döntéshozók – a kerékpározás iránt érzett személyes szimpátián túl – hogy az élhető és vonzó város kritériumai közé tartozik a normális kerékpáros közlekedés lehetősége is, rájöttek, hogy ez egy olyan városfejlesztési terület, amibe érdemes befektetni. Ez a szemléletváltás talán a legfontosabb változás, ami ezen a területen az elmúlt években történt!

A változás talán a Pécs utcáit tömegesen elözönlő kerékpárosoknak, jórészt külföldi egyetemistáknak köszönhető – bringatároló a Szigeti úton
Persze amit most az utcákon látunk, a folyamat jóval előbb kezdődött. Hosszú évek után komoly szándék mutatkozott az önkormányzat részéről és 2011-ben a pécsi bringások letehették a javaslataikat az önkormányzat felé egy nyugat-kelet irányú – az egyetemi létesítményeket összekötő, innét a név – „Egyetemváros kerékpárút” – javasolt nyomvonalára: térkép és forgalomtechnikai megoldások
Ennek a felhasználásával készült 2012-ben a Dél-Dunántúli Operatív Program 5.1 pályázati anyag. A munkaanyag és a helyszínbejárás fényképei itt megtekinthetők.
Mit várunk az első időkben az új kerékpárúttól?
Kimondom: az első időben lesznek balesetek. Minden új forgalmi helyzet, a megszokottól való eltérés, törvényszerűen magában hordozza a baleset lehetőségét. Ez történt a Felsővámház utcai kerékpárútnál is http://www.kerekvaros.hu/mara-virradora-ismeretlen-tettesek/– tessék elolvasni a cikk után a kommenteket! (Az út megépülése, 2010. júliusa óta folyamatosan kérjük a hegyről lejövő utcák torkolatába a fekvőrendőrt.)
Persze egy baleset is sok. Mit tehetünk? Gyalogosként, kerékpárosként, autósként figyeljünk egymásra, óvatosabban közlekedjünk, amíg megtanuljuk használni az új forgalomtechnikai megoldásokat!
Várhatóan hol lesznek a veszélyes pontok?
– Ifjúság úti járda és kerékpárút egymás mellett – a gyalogos a „járdán” biztonságban érzi magát – pedig lehet, hogy épp a kerékpárúton halad.
– Az egyirányú utcában haladó autóvezető eddig nem találkozott szembejövő kerékpárossal – most fog!
– A körforgalomból kijövő autóvezető eddig nem találkozott jobbról jövő kerékpárossal – most fog!
– Talán a legveszélyesebb hely a Király utca – Felsőmalom u. sarok lesz: a Felsőmalom utcából jobbra kanyarodó jármű egyszer csak szembetalálkozik egy szabályosan közlekedő kerékpárossal. Eddig azt szokta meg, hogy ott nem jöhet szembe senki.
Figyelem bringások! Nem annak van igaza, akinek elsőbbsége volt, hanem annak, aki túlélte a napot! ( Egyébként ez is egy jó példa arra, hogy három évvel korábban az EKF projekt keretében építették át a Király utcának ezt a szakaszát. Akkor nem volt szempont a kerékpár. )
Mit várunk hosszabb távon az új kerékpárúttól?
Egy „Kerékváros”-nak híre megy. Jó híre. Oda érdemes elmenni. Ott jó lakni. Ott jó egyetemre járni. És jó munkába járni, a városban bringával közlekedni nem csak a Zsolnay negyedig, hanem tovább Meszesre is… meg Rácvárosba… meg a Mohácsi útra is – bringával.
Várjuk a folytatást: legyen Pécs valódi KerékVáros!
Arató Csongor
2014. január 30.
Friss hírek (2014.03.23.):
A változás szerintem csakis ennek köszönhető (sajnos): „Pécs-Egyetemvárosi Kerékpárhálózat Fejlesztése” (DDOP-5.1.1-11-2011-0004)
Érdemes összevetni a megvalósult fejlesztéseket az UrbanCyclr most már nyilvános pécsi kerékpáros „hőmérőjével”, ui. majd’ egy éve bárki megnézheti, merre jár a legtöbb bringás Pécsett (is), így a városvezetők is (persze fontos, hogy minél többen rögzítsük az útjainkat a lapostelefonunkon, névtelenül!). Az appról bővebben itt: http://www.urbancyclr.com/map ill. a fb-n is rákereshetsz.
A Felsővámház utca nyugati végében a kerékpáros-forgalmat – merőben szabálytalanul és aljasul – rávezetik a körforgalom zebrájára, „brizebra” sehol. Nem csak konfliktusgeneráló hely, de kifejezetten a szabálykövetés ellen hat. Márpedig a kerékpárosok szabálykövetése jottányit sem marad el az autóvezetőkétől (a tavaly tavaszi „brizzia” adatai alapján), és ebből a helyzetből igyekszik rontani az a szakembergárda, amelynek azért – talán van még, aki emlékszik rá – van tagja, aki saját bevallása szerint a meg-nem-engedett egyirányúban jár rendszeresen szembe cangával.
És így tovább.
Nem jartam meg be a teljes tavot es jelenleg autoval kozlekedem.
A masodik kepen lathato keresztezodest naponta hasznalom. Problemasnak tartom, fentrol a Kisflorian utcan erkezve, a kepen nem lathato, de kozvetlenul a sarkon levo haz miatt, semmit nem lehet latni a nekem balrol erkezo kerekparosbol. Szerencsere ez szerintem nem lesz tul forgalmas utszakasz kerekparos szempontbol, igy remelhetoleg nem lesz ebbol problema.
Esetleg a keresztezodessel szembe a Szent Florian teren elhelyezni egy tukrot, az segitene a jarmuvezetoknek.
(a keresztezodes http://prntscr.com/2nvmky)
Nagyon nem remenykedem ebben, hiszen regebben volt tukor a Voroskereszt Felsovamhaz utca keresztezodesevel szemben a buszmegalloban is. Ez egy vihar alkalmaval leszakadt a helyerol, de azota sem potoltak. Google terkepen, meg lathato. http://prntscr.com/2nvkwt.
Masik eszrevetelem
A körforgalomból kijövő autóvezető eddig nem találkozott jobbról jövő kerékpárossal – most fog!
Ez biztosan igy fog tortenni? Illetve tudom igy fog tortenni, mert most is atmegy a kerekparos lenduletbol a zebran es ezutan is atmegy, de a kepen is lathato, a sarga felfestes is jelzi, ott bizony vegeter a kerekparosok szamara az ut. At kellene tolni a kerekpart es a tuloldalon ismet tekerni.
Annyira megszoktak mar az autosok, hogy latjak kozeledni a kerekparost, mar lassitanak megallnak. Ennek ellenere mindig megalltam gyermekkel es szepen leszalltunk, amit persze jopar autos nehezen viselt es hevesen integettek, hogy guruljunk mar at, ha mar ott varakozik.
Mohacson megoldhato ez kulturaltan is, ahol a kerekparosoknak van kulon savja a zebra mellet.
Bocs, de ne már arról szóljon a cangázás, h leszáll-felszáll-leszáll-felszáll-besokall-anyáz! Majd, ha a buszvezető teszi föl a LükeBusz zsenijei által beszerzett alkalmatlan buszokra az akkumulátoros kerekesszékkel érkezőt, na akkor elfogadom, hogy igen. Addig tessék korrektül kialakítani a kereszteződést. Ha szabály, az ui. nem csak az egyik félre nézve szabály. Addig pedig: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152016223544055&set=a.72408134054.74346.55425969054&type=1&theater
Bandus, igazad van!
Megnéztem, tényleg annyira kilóg a ház sarka, hogy az autóvezető csak akkor tud kilátni, ha már rajta van a kp. sávon. Jeleztük a problémát az érintetteknek, a PVF Zrt. illetve a BIOKOM Kft. tud intézkedni egy tükör kihelyezéséről.
Köszönjük!
Peti_BP végigbringázott rajta kamerával:
http://www.youtube.com/watch?v=h402T_QiLHI