Hány forint egy emberélet? – Mozaikok „kerékpárokrúl és kerékpárutakrúl” IV.
7. És akkor az éterben…
…zajló eseményekről egy szót sem ejtettem. Igen, okosteló, szoftver, tracklogok. Jól tudom persze, hogy milyen megnyugtató érzés, amikor a telefonom azt és csak azt tudja, amit várok tőle: biztosan tárcsáz, plusz esetleg esemes. Törés a világban, amikor
bekerül a képbe egy kütyü, amelyik okosabb nálam. De mi van, ha nem okosabb, csak ügyes, és mi van, ha ez nekem jó? Mi van, ha ez többet hoz egy város konyhájára három konokul erőltetett ipartelepnél?
A geocaching kitalálója egy pécsi bringás. Közöttünk él, nem keresi a föltűnést, és több leszakadó régió köszönheti neki a fölemelkedést, mint ahányat akár ő maga is föl tudna sorolni. Varázslat? nem: gondolkodás.
A geoládák keresőikülön világ. A mások számára úgylehet értéktelen kincsekért bebarangolnak minden
ismeretlen helyet. GPS-t használó kütyükkel keresik meg a céljaikat. És így egyszercsak olyan turisztikai értékek is látogatókra tesznek szert, amelyek addig a hagyományos módokon sehogy, egy darabra se’. Egy pécsi bringás ötlete hatalmas üzleti forgalmakat generált addig „nem létező” turisztikai célpontokra.
Nemrég elővettem a pár éve bepakolt bringás térképcsomagomat. Vízhatlan zsák, vízhatlan zippzár, két és fél kiló. Vajon ez volna a jövő?
Ha az ember elkezd keresni, akkor meglepően jó dolgokra bukkan. Egy olyan „okos-” (inkább ügyes) telefon, amit már minden negyedik ember birtokol, képes rögzíteni a bringán megtett napi utat akár a saját örömömre, akár közösségi használatra. Utóbbit mondjuk azért, hogy egy város döntéshozói láthassák, merre járnak a legtöbben kerékpáron az adott helyen. Ez pedig már egy magyar okostelós szoftver, az UrbanCyclr, amin most már a pécsi futások is követhetőkk a közkeletű térképeken.
A világ városainak okos vezetői már évekkel ezelőtt észrevették ezt a trendet. A világ okosan vezetett városai ott vannak a
számtalan, a bringásokat kiszolgáló ingyenes appokat kínáló cég között. Londonban kölcsönbringa, bostoni bringautak, vagy éppen Berlin, Ljubjana? Semmi gond. Ott az app az AppStore-ban vagy Androidra – értelmes városvezetés mindenütt kezét-lábát töri, hogy ingyenes alkalmazással csalogassa a turistát a városába azzal, hogy már az ötlet pillanatában bringástul maximálisan kiszolgálja őt.
8. Tehát akkor: bicikliút?
Nem. Éppenhogy nem. A szigorúan közlekedésszakmai érveken túl is – amik önmagukban is súlyosak – többminden szól az elkülönített kerékpárutak ellen (leszámítva nagyon fontos és jól meghatározható kivételeket – pl. 6-os út Pécs és Szigetvár között). Kivált olyan helyzetben, amikor politikum, gazdaság és sajtó egyként képtelen teljes szívvel fölvállalni rendszerszerű döntéseket és azok egyes lépéseit. Ha a közlekedést egységben tekintjük egy város lüktető életével, a turizmussal és a kultúrával, akkor már régen nem racionális csak kerékpárutakról beszélnünk.
Ha már beruházás, ha már közlekedési megfontolás, akkor valószínűleg zöldút. Sőt, nagybetűvel: Zöldút. Ez ugyanis már egy más kategória. Egy valamirevaló Zöldút magába integrálja a gyalogos-sétálós, a kisgyerekes-babakocsis, a kerekesszékes, a kutyás-vadászgörényes és a kerékpáros forgalmat is. Ugyanakkor nem kell beruházás legyen, a meglévő adottságok bölcs kihasználásával az olyan, csőd szélén lévő városok is élhetnek vele, mint Pécs, vagy nagyon szegény régiók, mint az Ormánság. Védett jellege, sokrétű használhatósága mindemellett két fontos hozadékkal bír. Hivatásforgalmú útvonalként (egy rendes Zöldút mindig megold feszítő közlekedési gondokat is) naponta segít a város, a közösség lakóinak, hogy jól érezzék magukat a bőrükben. A sokféle közlekedési mód békés egymás mellett élését lehetővé tevő méretei és műtárgyai révén pedig feloldja a feszültségeket a közlekedőkben. Ezek a feszültségek (agressziónak, figyelmetlenségnek neveztetnek majd a jegyzőkönyvekben) azok, amik elsősorban felelősek a nagyon veszélyes közlekedési helyzetekért, a baleseti szituációkért – megszűntük tehát szó szerint létérdek.
A békés, kényelmes, beszélgetős örömbringázásokat lehetővé tevő Zöldutak pedig emiatt is (és persze jó nemzetközi kommunikációjuk révén is) szinte mágnesként vonzzák a turistákat. Danny MacAskill pedig mutat egy másféle kerékpáros országmarketing-lehetőséget.
A Zöldutak a jövőbe vezetnek. Akár kerékpáron is…
p
pp
/a
Legutóbbi hozzászólások