Folytatása következik!
Az Orfű-Tekeres és Kovácsszénája közötti kerékpárútra 1993-ban készült az első terv, ennek megvalósítása akkor a földprivatizációk miatt meghiúsult, mert a tervezett nyomvonal magánterületté vált. Az érintett önkormányzatok azonban nem tettek le az összekötés megvalósításáról, Orfű-Tekeres főutcájából kiindulva 2004-ben kerékpárút épült Kovácsszénája irányába, de ennek a Herman Ottó tó mellett vége van (képünkön). A folytatásnak lendületet adott Kovácsszénája fiatal polgármestere, Novák Péter – aki korábban profi hegyikerékpáros volt és most is nagy bringás – a pályázati lehetőségek megragadásával. Élve a Dél-Dunántúli Operatív Program adta keretekkel pályáznak a hiányzó 1,5 km-es szakasz megépítésére.
A pályázat lebonyolításáért felelős Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt. a kerékpárút terveit eljuttatta a helyi és országos kerékpáros szervezeteknek (Magyar Kerékpárosklub, Pécsi Túrakerékpáros Klub) és egy nemrég lezajlott tervegyeztető tárgyaláson lehetőséget adtak a terv bringás szempontok szerinti értékelésére.
A kerékpáros szervezetek képviselői a nemrég megépült Pécs-Orfű kerékpárút példája nyomán kifogásolták a kerékpárút melletti védőkorlátok elhelyezését a balesetveszély miatt. Meglátásuk szerint a biciklikormány magasságában elhelyezett vaskorlát nagyobb veszélyt jelent, mint az útról való lesodródás. Balesetveszélyes vaskorlátok a Pécs-Orfű kerékpárúton. Mivel a szabvány előírja a vaskorlátok elhelyezését, javasolták, hogy a korlát legyen az úttól távolabb és legyen rajta fényvisszaverő csík. (Ennek a hiányát a barnára festett korlátokon ki lehet próbálni sötétben Remeterétről Orfű felé ereszkedve…)
A másik probléma – sajnos a hazai gyakorlat ezt mutatja – hogy a gépjárműforgalmat távol tartani hivatott oszlopokat általában kidöntik (ld. Bóly-Villány kp. út). Itt a megoldás egy járdasziget-szerű kialakítás lehet. Ennek a kérdésnek a felvetését az is indokolja, hogy közúton húsz km-es kerülővel lehet az egyik településről a másikra eljutni, tehát igen nagy lesz a kísértés, hogy autóval ráhajtsanak a kerékpárútra. Ez pedig a burkolat tönkremenetelét fogja eredményezni, mert az nem közúti terhelésre van méretezve.
A fenti részletkérdésektől eltekintve a terv – a Viaprodukt Kft munkája – egy igazi élménykerékpárút létesítését ígéri. A tervezett szakasz a Herman Ottó és a Kovácsszénájai tó mellett halad gyönyörű környezetben. A nyomvonalválasztás optimális, erre az a garancia, hogy ezen az útvonalon jelenleg is nagyon sokan bicikliznek a két település közötti (időnként saras) földúton. A tó partján haladó kerékpárút magassági vonalvezetése pedig még kedvezőbb is lesz, mint a jelenleg használatos földúté. A most tervezett szakasz megépítésével kerékpárút hálózat köti majd össze Pécs – Orfű – Tekeres és Kovácsszénája településeket. Ez utóbbi a „Disznyóhotel” kerékpáros szállóval már várja is a vendégeket: http://www.kovacsszenaja.hu Távlati lehetőségként pedig a Magyarhertelend felé történő folytatás jöhet szóba.
- Ezen az úton most is sokan bicikliznek
2012. áprilisban a tervezett útvonal mentén geodéziai felmérés nyomai láthatók:
Legutóbbi hozzászólások