130 éves a pécsi kerékpársport!
A XIX. század végén Európa szerte alakultak kerékpáros klubok. Magyarországon a fővárosban 1882-ben, majd több vidéki városban jött létre az új sporteszköz híveit szolgáló egyesület. Pécsett, 1892-ben, 130 éve alakult meg a Pécsi Kerékpár Egylet. Első elnökéül a város köztiszteletben álló gyáriparosát, Zsolnay Vilmost választották meg. A századfordulón a kerékpár országszerte az egyik legnépszerűbb sportág volt, Pécsett a Mohácsi út mellett 1895-ben 333 1/3 méteres körpálya épült 500 férőhelyes fedett tribünnel, ahol a versenyeket nagy nézőközönség előtt tartották meg. A pécsi sportolók – közöttük Lauber Dezső, aki nemcsak olimpikon, de ötszörös magyar kerékpáros bajnok is volt – eredményesen szerepeltek a nemzetközi viadalokon.

A kerékpárt, mint versenysportot később egy másik népszerű sportág, a futball taszította le a trónjá-ról, de addigra a bicikli, mint közlekedési eszköz a mindennapok részévé vált és mint szabadidős te-vékenység is megjelent. Ez volt az első sportág, amit nem csak az arisztokrácia és a gazdag polgárság művelt, hanem az alacsonyabb jövedelmű rétegek számára is elérhető volt: Pécsett az 1920-as évek-ben a pékek és postások részvételével rendeztek kerékpárversenyeket. A két háború között az egyesü-letek támogatás híján szerény anyagi körülmények között működtek.
A versenysport újabb pécsi felvirágzását az 1960-as 70-es évek hozták el, a legnagyobb versenyzők – Dévai János, Hirth István, Rajnai György, Keserű Ferenc – eredményesen szerepeltek nemcsak a ha-zai bajnokságokon, de a nemzetközi versenyeken is.

Hirth István 1969-ben Minszkben a válogatott csapat tagjaként ért el első helyezést a „keleti blokk Giro”-ján a Minszki Nagydíjon. Ugyanebben az évben az egy hetes román körverseny záró szakaszán, a fővárosban aratott győzelmet, amit négy év-vel később Bacau-ban (Bákó) megismételt. Az 1970. évi németországi 100 km-es csapatversenyen győzött a három pécsi versenyzőkből álló magyar válogatott – Hirth, Keserű, Rajnai – 2.06.43-as ide-jük húsz évig országos csúcs volt.

Az 1980-as években a PMSC kerékpáros szakosztálya az ország egyik legeredményesebb klubja volt, ennek a korszaknak volt nagy egyénisége Hirt József ötszörös magyar bajnok. Az említetteken kívül sikeres pécsi nevelésű felnőtt válogatott versenyzők voltak: Dévai András, Mészáros János, Szabó László (1984. Moszkva olimpia 5. hely), Vámos Attila, Bernáth Tibor +, Maul Péter, Ottó József, Ló-ki Zoltán, Varjas István, Ivanics Gergely, Lengyel Zoltán, Nagypál Marianna, Fáy Krisztina, Vidákovics Sára.
Az elmúlt 130 évben a pécsi kerékpárversenyzők közel száz alkalommal nyertek bajnoki címet. Ezeknek az eredményeknek az elérésében meghatározó szerepet játszottak azok versenyzők, akik később edzőként folytatták és akik az utánpótlás korosztályt nevelték: Dévai János, Hományi Árpád, Hirth István, Rajnai György, Tóth László, Varga István, Kovacsik Géza, Ferk Zoltán, Herke Szabolcs.

Pécsett negyven éven keresztül a város nagy eseménye volt az első alkalommal 1960-ban megrendezett többnapos nagy nemzetközi viadal, a Mecsek Kupa kerékpárverseny, ahol több tucat hazai és külföldi csapat képviseletében versenyzők százai álltak rajthoz.

Közben Európa-szerte és Magyarországon is egyre népszerűbbé vált az amatőr kerékpársport, az 1987-ben alakult Melitta SE rendezvényein tömegek vettek részt. Sokan voltak azonban a bringások között, akik nem versenyezni akartak, hanem élvezni a határtalan mobilitás szabadságát: ez a kerék-páros túrázás. Őket szólította meg az 1991-ben megalakult Pécsi Túrakerékpáros Klub. Az alapítók, Dr Novotny Iván és Hirth István célja a nagy túrák szervezése mellett – a klub tagjai az elmúlt har-minc év alatt bejárták fél Európát Spanyolországtól a Keleti-Kárpátokig – a hét végi, rendszeres in-gyenes sportolási lehetőség biztosítása volt klubtagságtól függetlenül a lakosság, a fiatalok részére.
A klub legsikeresebb rendezvénye az 1991. óta évente megrendezésre kerülő, országban egyedülálló távú 2×100 km-es teljesítménytúra.

A klub másik célja a társadalom autócentrikus gondolkodásának átalakítása, a kerékpár, mint környe-zetbarát közlekedési eszköz elfogadtatása volt. Az ezredforduló körüli éveken tartott Autómentes Napi kerékpáros felvonulásokon a résztvevők több kilométer hosszú kerékpáros menetoszlopa de-monstrálta, hogy van igény Pécsett a kerékpáros közlekedés fejlesztésére. Azóta, ha lassan is, de épülnek Pécsett a kerékpárutak
Napjainkban a pécsi kerékpáros életet a sokszínűség jellemzi: több egyesület és baráti társaság tevé-kenykedik, az országúti bringások mellett sokan túráznak terepen, sokak hobbija a BMX, a triál, a downhill, és egyre többen használják a kétkerekűt napi munkába járásra, aminek az elterjedésében jelentős szerepet játszik az itt tanuló külföldi egyetemisták példája. Napjainkban a pécsi utcakép jel-lemző színfoltjává vált a kerékpáros, ami környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolható, jövőbe mutató irány.
Pécs Város Kulturális Bizottsága 77/2022. (XI.10.) határozatával döntött a 130 éves pécsi kerékpársport felvételéről a Pécsi Értéktárba
Legutóbbi hozzászólások